header image
Witamy !
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ MSM PDF Drukuj E-mail
Napisał Administrator   
Monday, 19 May 2025


    SPRAWOZDANIE    Z    DZIAŁALNOŚCI    RADY    NADZORCZEJ 

MIASTECKIEJ    SPÓŁDZIELNI    MIESZKANIOWEJ  ZA  2024  ROK

 

                   Szanowni  członkowie   i    wszyscy  zebrani

W  imieniu  Rady  Nadzorczej  pragnę  przedstawić  sprawozdanie  za 2024r.

Rada  Nadzorcza  swoją  funkcję  kontrolno - nadzorczą  realizowała  w   oparciu o przepisy  Prawa  Spółdzielczego, Ustawy  o Spółdzielniach  Mieszkaniowych,  postanowienia  Statutu, wewnętrzne  normy  o  charakterze regulaminowym oraz   roczne  plany  pracy  Rady  Nadzorczej  i jej  Komisji   problemowych.

Zadania  i obowiązki  Rada   odnosiła głównie  do  działalności   Zarządu  Spółdzielni,  zachowując   statutowy podział   kompetencji  pomiędzy  organami   samorządowymi  Spółdzielni.

W  2024 roku  Rada  Nadzorcza  działała   w  niezmienionym  9 -osobowym  składzie.

Funkcje    poszczególnych  członków  Rady  przedstawiały  się  następująco:

1. Pani   Maria  Batruch  -  Przewodnicząca  Rady  Nadzorczej

2. Pan    Edward  Jahnz   -  Z-ca  Przewodniczącej  Rady  Nadzorczej

3. Pani   Lucja  Zmuda  Trzebiatowska - Sekretarz  Rady   Nadzorczej

4. Pan  Bernard  Wiesław  Boratyński  - Przewodniczący  Komisji  Rewizyjnej  Rady Nadzorczej

5. Pani   Ewa  Szyca  -  sekretarz  Komisji  Rewizyjnej   Rady  Nadzorczej

6. Pani  Danuta   Ryngwelska  - członek Komisji  Rewizyjnej  Rady  Nadzorczej

7. Pan   Eugeniusz  Wolski  - Przewodniczący  Komisji Technicznej  Rady Nadzorczej.

8. Pani   Marzena  Biedrzycka - sekretarz   Komisji  Technicznej  Rady  Nadzorczej .

9. Pan  Marek  Grymbowski  -  członek  Komisji  Technicznej  Rady  Nadzorczej.

 Stosownie do postanowień Statutu pracami Rady Nadzorczej kierowało Prezydium Rady, a jego prace wspierały Komisje opracowując  i opiniując materiały, które następnie były przedmiotem obrad posiedzeń Rady Nadzorczej.

W posiedzeniach  Rady  uczestniczył  Zarząd  oraz  Główny  Księgowy.

W 2024roku Rada  Nadzorcza  odbyła  8  spotkań  plenarnych  na  których   podjęto 46  uchwał.

Rada  Nadzorcza  i jej  Komisje  działały zgodnie  z  zatwierdzonym planem  pracy  Rady  na  rok 2024. poszerzonym o sprawy wynikające  z  bieżących  potrzeb, stosownie  do   wymogów   Regulaminu Rady Nadzorczej oraz   statutu  Spółdzielni.  Rozpatrywanie  każdego  tematu  zależnie  od  jego specyfiki  kończyło  się   przyjęciem  wniosków,  wydaniem  zaleceń, podjęciem  stosownych uchwał , bądź  zajęciem  stanowiska  wobec   rozpatrywanych spraw. Uchwały  Rady   Nadzorczej  zawsze  były poprzedzone         szczegółowymi  i wnikliwymi  analizami.

Rada  Nadzorcza w  swojej pracy  kierowała   się  zawsze  dobrem  ogólnym   jakim  jest   wspólna  własność  mienia   spółdzielczego, jak  również  dobrem  poszczególnych członków spółdzielni, dbając   o powierzone  do                nadzorowania  mienie, ze  szczególnym  uwzględnieniem     minimalizacji  kosztów oraz   generowaniem oszczędności przy  jednoczesnym dążeniu  do  poprawy jakości  funkcjonowania  Spółdzielni.

W pracy  Rady  brane  były   pod  uwagę zgłoszone  przez   mieszkańców  opinie, wnioski, uwagi pisemne, telefoniczne  czy  też  osobiste,

Składane  w  biurze  Spółdzielni.

 Rada Nadzorcza dokumentowała swoją pracę sporządzając protokoły z posiedzeń, wykaz podjętych uchwał, rejestr korespondencji oraz roczne sprawozdanie z działalności.

Podkreślić  należy, że  współpraca  Rady  Nadzorczej z  Zarządem  układa  się  pozytywnie, zawsze   osiągany  był  konsensus w imię, nadrzędnego dobra jakim  jest  interes  Spółdzielni i jej  członków.

Aby  w  pełni  zobrazować   jak  wyglądała  w  okresie   sprawozdawczym  działalność  Rady jako   całości niezbędne  jest   przedstawienie  czym  zajmowały  się  jej  Komisje.

Komisja Rewizyjna Rady Nadzorczej M.S.M. pod przewodnictwem Bernarda Wiesława Boratyńskiego  działała w oparciu o regulamin Rady Nadzorczej M.S.M. oraz zatwierdzony przez Radę Nadzorczą, Plan Pracy. Z zadań zleconych Komisja Rewizyjna dokonała badania bilansu Spółdzielni  Mieszkaniowej  za rok 2023.

Dokonała   sprawdzenia  i kontroli   ksiąg   rachunkowych , bilansu,   prawidłowości  naliczenia  funduszy, prawidłowość  gromadzenia  sprawozdań finansowych - rachunek  zysków  i strat, sprawdzono zgodność  urządzeń  ewidencji  analitycznej     i syntetycznej.

Ponadto Komisja  zajmowała  się:

- analizą   kosztów   ciepła  zużytego  na  potrzeby  c.o.   

- symulacja  kosztów   ogrzewania  w  sezonie  2023 / 2024  średnie  zużycie w okresie  3  lat   cena   średnia  przez   cały  sezon;

- zużycie  ciepłej  wody na  poszczególnych  budynkach .Rzeczywisty  koszt    rozliczeniowy  ciepłej  wody;

- analizą   przetargów w  2023r. związanych  z wykonywaniem planu remontów - omówienie  umów  zawartych   na świadczenie     usług  na  rzecz  MSM;

- symulacją  kosztów c.o. w Kępicach, Omówienie  kosztów   podgrzania  ciepłej  wody;

- analizą  wyników   gospodarczych  za poszczególne  kwartały;

- analizą  kosztów   energii  cieplnej na  poszczególnych budynkach.

 Komisja Rewizyjna wykonała zatwierdzony przez Radę Nadzorczą plan pracy na rok 2024.

Członkowie   Komisji  Rewizyjnej  otrzymywali    z  wyprzedzeniem   materiały dotyczące   posiedzeń  Komisji. W  roku 2024 odbyło  się  8 posiedzeń  Komisji.

W  posiedzeniach  Komisji   zawsze  brali  udział  zaproszeni  goście: Przewodnicząca Rady Nadzorczej, Wiceprzewodniczący Rady  Nadzorczej, Prezes  Zarządu, Główna  Księgowa, którzy   swoją  wiedzą  pomagali   w wypracowaniu  właściwych  wniosków  Komisji.

Komisja  Rewizyjna bardzo  pozytywnie   ocenia  fakt, że w  trakcie  pracy  Komisji  w  roku  2024 nie  było    powodów  do   negatywnej oceny  pracy  Zarządu.

W  swej  pracy   zawsze  kierowaliśmy  się   dobrem  członków  M.S.M.

Komisja Techniczna Rady Nadzorczej M.S.M. w Miastku  pod przewodnictwem Eugeniusza Wolskiego odbyła  12 posiedzeń protokołowanych, a przedmiotem były następujące tematy:

- opracowanie  planu  pracy  na  2024r.

- udział  członków w Komisji   w  ogłoszonych  przetargach;

- udział  członków Komisji  w odbiorach robót;

- przegląd wszystkich nieruchomości przez  opracowaniem  planu remontu.

 Komisja brała udział w 21 przetargach i 25 odbiorach robót  na temat prac remontowo  budowlanych w  miejscowości  Miastko, Kępice, Koczała.

Komisja  dokonała  analizy    wykonania  planu  remontów za 2023 rok dla miejscowości Miastko, Kępice, Koczała. Ponadto  odbyła   posiedzenia   wyjazdowe dokonując   przeglądu budynków  mieszkalnych, w poszczególnych  miejscowościach   zagospodarowanie   i utrzymanie  osiedli. Niektórzy  członkowie  Komisji  Technicznej  brali  czynny  udział   w posiedzeniach  Komisji  Przetargowej.

W  wyniku przetargów  uzyskujemy dobre  ceny   w stosunku  do  wstępnych   kosztorysów  tworzonych przy  opracowaniu  planów   finansowo - rzeczowych.

Złożone   oferty  są   rozpatrywane wnikliwie, przeprowadzone są  dodatkowe  negocjacje cenowe, co  pozwala na  wybór najkorzystniejszych       wykonawców. Komisja  analizowała  koszty robót  na  poszczególne  zadanie  oraz  ustalono  rodzaje  robót   do wykonania.

Komisje  odbywały     posiedzenia  zgodnie  z planem , a także   w  miarę   zaistniałych potrzeb, wykonując  powierzone zadania  solidnie i dokładnie, pracowały z  dużym zaangażowaniem  dla  dobra  Spółdzielni.

Rada  Nadzorcza  zwraca   szczególną  uwagę   przy  podejmowaniu decyzji  i uchwał  na  takie   ich  aspekty jak racjonalność, celowość  ekonomiczna  i gospodarcza  zasadność.  Pozwoliły   one   na  dalsze    wygospodarowanie  nadwyżek  w  działalności  całej  Spółdzielni.   

W okresie  sprawozdawczym  Rada  Nadzorcza  odbyła  osiem protokołowanych  posiedzeń  plenarnych.

Do ważniejszych  spraw   rozpatrywanych  na  plenarnych  posiedzeniach  Rady   Nadzorczej  należy  między  innymi zaliczyć:

- zatwierdzenie planów pracy Rady, Komisji stałych ( Rewizyjnej,T echnicznej )

- przyjęcie  planu  na  remonty  na  2024r,

- Stwierdzenie  członkostwa

- Przyjęcie  w  poczet  członków

- Ustalenie  wynagrodzenia  Prezesa  Zarządu

- Zatwierdzenie   wykonania  planu  remontów  na  rok 2023

- Przyjęcie  planu  na  remonty  i  modernizację  na  2024r.

-  Przyjęcie  opłaty  za  sprzątanie klatek  schodowych

- Podział  Walnego  Zgromadzenia  na części  i ustalenie  zasad  zaliczania członków do poszczególnych części   

- Zatwierdzenie  wyników   finansowo - gospodarczych  za  2023

- Przyjęcie   sprawozdania  Rady  Nadzorczej  za  2023r.

- Wydanie  opinii o sprawozdaniu  z działalności Zarządu  za 2023r.

- Przedstawienie  propozycji  podziału  nadwyżki  bilansowej na Walne Zgromadzenie

- Ocena  wyników   finansowo - gospodarczych  za  I  kwartał  2024r.

- Zatwierdzenie  zaliczek na c.o. dla  lokali  użytkowych w Miastku.

- Zatwierdzenie  stawek  zaliczek  na c.o. dla lokali  mieszkalnych  w Miastku

- Zatwierdzenie  stawek zaliczek  na  podgrzanie  1 m3  wody dla  lokali   w Miastku

- Zmiany   w  planie   remontów   i modernizacji  na  rok 2024.

- Ustalenie  zaliczki  na  c.o. w Kępicach

- Przyjęcie  opłat zaliczkowych  na  podgrzanie  1 m3 wody  dla  Miastka, Kępice, Koczała

- Przyjęcie  zmian  do  planu  remontów  na  2024r.

- Podsumowanie  Walnego Zgromadzenia   wszystkich  części

- Ocena  wyników  finansowo - gospodarczych za  6 miesięcy  2024r.

- Ocena   wykonania  planów   remontów  za  dwa  kwartały  2024r.  z   funduszem  remontowym  i rozstrzygnięciem przetargów  do         planu remontów  na 2024r.

-  Analiza   struktury  zadłużenia  na  dzień  30.06.2024r.   i ocena  pracy Zarządu w tym zakresie

-  Analiza  zużycia  wody  na  poszczególnych   budynkach  za 6 miesięcy 2024r.

-  Ocena  wyników  finansowo   gospodarczych  za  9 miesięcy  2024r.

-  Rozliczenie  łącznych  kosztów  c.o.  poniesionych   w   sezonie   grzewczym  2023 / 2024

-  Przyjęcie  sprawozdania  finansowego  za  2024r. przez Komisję  Rewizyjną Rady Nadzorczej

- Przyjęcie  odpisu  na  fundusz  remontowy  na  2025r.

- Zatwierdzenie  planów  gospodarczych  i środków  na  ich  realizację  na 2025r. 

- Ustalenie  stawki  opłaty  eksploatacyjnej  na  2025r.

- Przyjęcie  stawki  za  sprzątanie  klatek  schodowych na  2025r.

-  Zapoznanie  się  z  wynikami  lustracji  pełnej  za okres  2021-2023r.

 W roku 2024r. Rada Nadzorcza podjęła 46 uchwał. Wszystkie uchwały objęte były porządkiem obrad i przyjęte zostały po wcześniejszych opiniach poszczególnych  Komisji.

Wszystkie  posiedzenia  plenarne  Rady  Nadzorczej  i Komisji  były   protokołowane, a   dokumentacja znajduje  się  w  siedzibie  Spółdzielni.

W roku 2024 w dniach od 10.09.2024r. do 27.11.2024r. została przeprowadzona przez Regionalny Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych  w Bydgoszczy lustracja pełna działalności Spółdzielni za okres od 01.01.2021 do 31.12.2023.

Na  podstawie   przeprowadzonych  czynności  lustracyjnych został  sporządzony  protokół  z  lustracji  pełnej  i  list   polustracyjny, który  zostanie   przedstawiony  członkom  na   najbliższym  Walnym  Zgromadzeniu  Członków.

Podsumowując  opinie  Związku  Rewizyjnego  wyrażoną  w  liście   polustracyjnym , stwierdza  się  iż  nie  ma  zastrzeżeń  co   do  legalności, rzetelności  i gospodarności, nie   stwierdzono  również   przypadków  naruszeń  prawa  i interesów  członków.

 W celu utrzymania kontaktu  z członkami spółdzielni pełnione  dyżury co poniedziałek w siedzibie M.S.M. w Miastku przez Przewodniczącą Rady Nadzorczej podczas, których członkowie mają możliwość przedstawić swoje problemy , spostrzeżenia lub zasięgną porady.

Bieżącą  działalnością  Spółdzielni  kieruje  Zarząd  i stąd  też  on  ponosi  odpowiedzialność  za   poprawność  jej   funkcjonowania  oraz  wyniki   finansowe.

Rada  Nadzorcza  natomiast   sprawuje  nadzór  i  kontrolę  nad   działalnością  Spółdzielni.

Wyniki analiz   zadłużeń  członków  i lokatorów  Spółdzielni  dowodzą, że  dzięki  pracy  Zarządu   wskaźnik zadłużenia  na  koniec  2024r. wynosi  4% należnych  opłat. Zarząd   prowadzi   kompleksowe   działania   windykacyjne . Wielkość  zadłużeń , jak  i ich   struktura   oraz   windykacja  należności   z  tego  tytułu  nie    wykazały   zagrożeń   w  płynności        finansowej  Spółdzielni.

Niemniej  jednak  dowodzą  potrzeby   dalszego  i  sukcesywnego     aktywizowania   windykacji  zadłużeń,  wzrastających  głównie, w związku   ze  wzrostem  opłat   i wysoką  inflacją.

Efekty    decyzji podjętych  przez  Radę  Nadzorczą   oraz   wspólne   działania   z  Zarządem  znalazły swe  odbicie w  sprawozdaniu  Zarządu   Spółdzielni, a  w  szczególności  w  jego  części   finansowej.  

Jednocześnie  , Rada  miała  pełną  świadomość   systematycznego  wzrastania  oczekiwań  mieszkańców, między  innymi   na  poprawę  stanu  technicznego  zasobów  i  warunków   zamieszkiwania.

Nie  bez  znaczenia, w  realizacji  zadań , miał  wysoki  wzrost  cen  materiałów   i usług   oraz  wysoka  inflacja, co  powodowało  potrzebę   dostosowania  również  opłat  i  stawek.

Mimo trudnych  warunków  działania, w miarę   posiadanych  środków  oraz   podejmowanych   inicjatyw, czyniono  wszystko,  by  realizowane  były   założenia  w  zakresie   remontów, a  działalność  Spółdzielni utrzymana  była   zgodnie  z planem gospodarczo - finansowym  na  2024 rok.

Podsumowując  na  podstawie   osiągniętych  wyników  za  2024 rok stwierdzić  należy, że   działalność  Spółdzielni   prowadzona  była   w  sposób  zgodny  z obowiązującymi  przepisami  prawa, prawidłowo  i  w sposób   uwzględniający     nadrzędne  interesy  i  dobro członków.

Wyniki badania  bilansu za  rok   sprawozdawczy oraz   zweryfikowane  wyniki  finansowo - gospodarcze  za  2024 rok,  potwierdzają  stabilność  Spółdzielni w      finansach i gospodarce  oraz   świadczą  o  trwale  utrzymującej  się  płynności  finansowej  i  dobrej  kondycji  Spółdzielni.

Sytuacja  finansowa  spółdzielni   jest  dobra,  wskaźnik  płynności  finansowej jest   prawidłowy, zobowiązania  spółdzielni   realizowane   są  terminowo, co świadczy o stabilności  jej  funkcjonowania.

Dobre  wyniki  pozwalają   optymistycznie  patrzeć  w  przyszłość.

Współpraca  z  Zarządem   przebiega  w  sposób  prawidłowy, Zarząd  w  sposób  właściwy  i  odpowiedzialny   zabezpieczył  interesy  Spółdzielni  i   jej  członków. Świadczy o tym  utrzymująca  się   w  dalszym  ciągu  korzystna sytuacja  majątkowa  i finansowa  Spółdzielni  oraz   pozytywne  wyniki  jej   działalności.

Rada  Nadzorcza   jako  organ kontrolny stwierdza  prawidłowe zarządzanie majątkiem Spółdzielni  i uznaje, że  koszty  jak  i przychody w stosunku do  planów oscylowały  w  wielkościach planowanych , co  świadczy  o prawidłowej  gospodarce  finansowej.

Powyższe  fakty   i  stwierdzenia  pozwalają  Radzie  Nadzorczej  na   przedłożenie  Walnemu  Zgromadzeniu  wniosków o:

-  zatwierdzenie sprawozdania  Zarządu  z  działalności   Spółdzielni  za  2024 rok.  

- zatwierdzenie   sprawozdania   finansowego  za  2024r. oraz

- udzielenie  absolutorium  za  rok 2024 Zarządowi  M.S.M. w Miastku.

Przedstawiając sprawozdanie Rady Nadzorczej ze sprawowanego nadzoru i kontroli nad działalnością  Spółdzielni  za 2024 rok, Rada Nadzorcza wnosi do Walnego Zgromadzenia członków o jego zatwierdzenie wnioskuje także do Walnego Zgromadzenia o przyjęcie wniosków polustracyjnych z lustracji pełnej Spółdzielni za lata 2021 - 2023.

Dziękuję członkom  Rady Nadzorczej za dobrą i uczciwą pracę w ciągu całej kadencji za wytrwałość i duże  zaangażowanie dla dobra Spółdzielni ( Rok 2025 jest rokiem  wyborczym w którym to kończy się 3 letnia kadencja 2022 - 2025 na którą zostali wybrani na  każdej części Walnego Zgromadzenia )  i  nie można być dłużej  członkiem  Rady jak dwie kadencje. Wybierzmy najlepszych.

Rada Nadzorcza kieruje podziękowania Zarządowi i Pełnomocnikom jak również pracownikom Spółdzielni Mieszkaniowej za sumienną pracę przy rozwiązywaniu bieżących jak i nowych zadań realizowanych przez Spółdzielnię.

Jednocześnie  składam  podziękowania   członkom   M.S.M. oraz   wszystkim  jej  mieszkańcom  za  udział  w   zebraniach, za  podjęcie  uchwał   ważnych dla  przyszłej działalności   Spółdzielni. Gorąco  dziękuję  za  liczne  interwencje  mieszkańców , nawet  w  sprawach, jakie  mogłyby być  odbierane za  błahe, pomagają   zrozumieć  i ukierunkować  się  pracownikom  Spółdzielni   na   bieżące  potrzeby   mieszkańców.

Dziękuję wszystkim, którzy swą życzliwością i działaniami przyczynili się do lepszego codziennego funkcjonowania Spółdzielni. 



Ostatnia aktualizacja ( Monday, 19 May 2025 )
W skrócie