R E G U L M I N
podziału
obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a użytkownikami lokali w zakresie remontów
oraz robot konserwacyjnych w obrębie budynków i lokali w Miasteckiej
Spółdzielni Mieszkaniowej w Miastku
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
1. Celem regulaminu jest określenie podstawowych
obowiązków dotyczących utrzymania we właściwym stanie technicznym i estetycznym
nieruchomości Spółdzielni, a także podziału tych obowiązków pomiędzy
Spółdzielnią i użytkownikami lokali w zakresie konserwacji oraz remontów
budynków wchodzących w skład nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
a) remoncie – należy przez to
rozumieć wykonywanie robot budowlanych polegających na odtworzeniu stanu
pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji , przy
czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie
pierwotnym,
b)
konserwacji – należy przez to rozumieć wykonywanie robot mających na
celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku, lokali i urządzeń wchodzących
w skład zarządzanych nieruchomości, a także utrzymanie ich we właściwym stanie
estetycznym,
c) budynku – należy przez to
rozumieć wielorodzinny budynek mieszkalny, a także inny budynek, w którym użytkownicy
lokali wspólnie korzystają ze znajdujących się w nim pomieszczeń, urządzeń oraz terenu, na którym jest położony,
d)
lokalu – należy przez to rozumieć samodzielny lokal mieszkalny lub
użytkowy wchodzący w skład budynku wraz z pomieszczeniami do niego
przynależnymi w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali,
e)
użytkownikach lokali – należy przez to rozumieć wszystkie osoby
posiadające tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym charakterze,
a także inne osoby, które faktycznie takimi lokalami władają.
f) nieruchomości – należy przez to rozumieć
nieruchomość, w której wyodrębniono własność, co najmniej jednego lokalu lub nadającej się do takiego wyodrębnienia,
g)
nieruchomości Spółdzielni – należy przez to rozumieć nieruchomość, o
której mowa w art. 40 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
3. Spółdzielnia oraz użytkownicy lokali
zobowiązani są do wykonywania remontów oraz prowadzenia robot konserwacyjnych
zgodnie z podziałem obowiązków, o którym mowa w rozdziale II i III, w terminach
i z częstotliwością umożliwiającą utrzymanie nieruchomości i nieruchomości Spółdzielni, w tym budynków
i lokali oraz instalacji i urządzeń w należytym stanie technicznym i estetycznym.
4. Spółdzielnia oraz użytkownicy lokali
zobowiązani są prowadzić roboty remontowe i konserwacyjne zgodnie ze sztuka
budowlaną, przepisami BHP, a także w taki sposób, aby nie utrudniać korzystania
z budynku oraz znajdujących się w nim innych lokali, w tym stosować się do
zasad porządku domowego.
5. Za szkody wynikłe z samowolnej
ingerencji użytkownika lokalu w instalację i urządzenia będące w gestii
Spółdzielni odpowiada użytkownik lokalu.
Rozdział II.
Podstawowy zakres obowiązków Spółdzielni w zakresie remontów
oraz robót konserwacyjnych w obrębie budynków i lokali.
1. Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią
a użytkownikami lokali nie jest uzależniony od rodzaju lokalu ani posiadanego
przez użytkownika tytułu prawnego do tego lokalu.
2. Remonty należące do obowiązków
Spółdzielni finansowane są ze środków funduszu remontowego.
3. Spółdzielnia nie uczestniczy w
finansowaniu remontów należących do obowiązków użytkowników lokali.
4. Do obowiązków Spółdzielni należy
wykonywanie robót remontowych i konserwacyjnych w pełnym zakresie na terenie
wszystkich nieruchomości Spółdzielni oraz robót zaliczanych do remontu
znajdującego się na nieruchomości budynku, w
szczególności jego elementów wchodzących w skład nieruchomości wspólnej, w tym:
1) remont przyłączy, elementów
przyłączy budynku będących własnością Spółdzielni lub wykonanie nowych
przyłączy obejmujące:
a)
przyłącza wodociągowe,
b)
przyłącza kanalizacyjne,
c)
przyłącza sieci cieplnej,
d)
przyłącza sieci elektrycznej,
2) remont fundamentów, łącznie z
izolacjami, obejmujący:
a)
wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,
b)
izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,
c)
osuszanie fundamentów.
3) remont elementów konstrukcyjnych
budynku lub ich części, dotyczący:
a)
konstrukcji stropów,
b)
konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
c)
konstrukcji i pokrycia dachu,
d)
ocieplenia stropów i stropodachów,
e)
kanałów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych,
f)
pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np.
słupów, biegów schodowych, zadaszeń, konstrukcji balkonów.
4) remont elewacji
budynku, dotyczący:
a)
tynków i okładzin zewnętrznych,
b)
malowania elewacji za wyjątkiem płyt balustrad balkonowych od wewnętrznej strony,
c)
wylewek balkonowych z wymianą izolacji,
d)
ocieplenia ścian budynku,
e)
obróbek blacharskich i elementów odwodnienia budynku,
f)
ramek przegród balkonowych,
5) remont lub
konserwacja instalacji w budynku, w tym:
a)
przewodów instalacji wodociągowej do zaworu głównego odcinającego dopływ wody
do instalacji wewnątrz lokalu wraz z zaworem,
b)
poziomów i pionów kanalizacyjnych (zbiorczych, obsługujących wiele lokali wraz
z trójnikami odgałęziającymi na pionie i poziomie),
c) przewodów instalacji elektrycznej od
przyłącza do podłączenia ich do tablicy bezpieczników znajdującej
się w lokalu,
d)
instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami,
e)
kanałów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych,
6) remont innych
elementów nieruchomości wspólnej budynku, w tym:
a)
ciągów komunikacyjnych, tj. klatek schodowych i korytarzy,
b) pomieszczeń gospodarczych i
technicznych, suszarni oraz części wspólnych piwnic,
c) urządzeń i elementów zagospodarowania
terenu wchodzącego w skład nieruchomości ,
7) wbudowanie nowych, wymiana lub
remont okien w pomieszczeniach wspólnego
użytku, drzwi w tych pomieszczeniach oraz drzwi zewnętrznych,
8) przebudowa układu funkcjonalnego budynku,
w tym mająca na celu udostępnienie lub przystosowanie całego obiektu lub
pomieszczeń ogólnodostępnych dla osób niepełnosprawnych,
9) naprawy ścian, sufitów i innych
zniszczeń powstałych wewnątrz lokalu na skutek awarii uszkodzenia instalacji
wewnętrznych będących w gestii Spółdzielni, z wyłączeniem szkód, za które
użytkownik otrzymał odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej,
10) wymiana stolarki okiennej na okna
plastikowe lub drewniane na zasadach określonych w przepisach wewnętrznych
dotyczących procedury wymiany stolarki okiennej,
11) remont uszkodzeń wewnątrz lokalu
wynikłych z tytułu występowania wad technologicznych w budynku, w tym:
a)
spękań ścian nośnych i działowych oraz uszkodzeń tynków o powierzchni powyżej 1 m2,
b)
wylewek podłogowych o powierzchni powyżej 1 m2 bez obowiązku wymiany okładziny podłogowej.
5. Do obowiązków
Spółdzielni należy także wykonywanie robót konserwacyjnych,
w zakresie rzeczowym określonym w ust.4 oraz kontroli określonych
w Rozdziale 6 ustawy Prawo budowlane.
Rozdział III.
Podstawowy zakres obowiązków w zakresie remontów wewnątrz
lokali oraz robot konserwacyjnych obciążających użytkowników lokali.
1. Do obowiązków użytkowników lokali należy wykonywanie robot zaliczonych
do remontu oraz konserwacji lokalu wraz z balkonem (poza jego konstrukcją i wylewkami)
oraz pomieszczeniami przynależnymi, w tym:
1) remont lub wykonanie
nowych elementów w lokalach w zakresie:
a) ścianek działowych,
sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych za wyjątkiem uszkodzeń wywołanych pracą
konstrukcji budynku (wady technologiczne),
b)
podłóż, podłóg i posadzek,
c)
okien i drzwi wraz z ich oszkleniem elementów bieżącą konserwacją,
d)
elementów ślusarskich,
e)
powłok malarskich i tapet,
f) pozostałych elementów
, np. pawlaczy, obudowy wanien, zlewozmywaków,
grzejników,
g)
wymiany drzwi zewnętrznych i wewnętrznych w istniejących otworach (drzwi
wejściowe do mieszkania otwierane do wewnątrz mieszkania),
2) remont lub konserwacja instalacji w
lokalu, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale
umiejscowionego wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
a)
instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych od tablicy bezpiecznikowej w
lokalu,
b)
instalacji wodociągowej od zaworu odcinającego lokal od pionu,
c)
instalacji i urządzeń grzewczych za wyjątkiem instalacji c.o. wraz z grzejnikami, wykonanej zgodnie z projektem
wykonawczym budynku (tj. instalacji elementów zmienionych przez użytkownika),
d)
instalacji kanalizacji sanitarnej, w tym usuwanie niedrożności przewodów odpływowych
od urządzeń sanitarnych lokalu do pionów zbiorczych oraz udrożnienie tych
pionów w razie stwierdzenia ich zatkania z winy użytkownika,
3) dokonywanie wszelkich napraw okien i
drzwi wraz z
naprawą lub wymianą zamków, okuć okiennych oraz drzwiowych, uzupełnianie
wybitych szyb itp.,
4) naprawa i wymiana wykładziny
podłogowej oraz wszelkich innych podłóg,
5) odnawianie lokalu i pomieszczeń
przynależnych w okresach gwarantujących ich utrzymanie w należytej czystości i
we właściwym stanie technicznym, poprzez:
a)
malowanie (tapetowanie) ścian i sufitów wraz z naprawą uszkodzeń tynków o powierzchni
do 1 m2,
b)
malowanie olejne stolarki okiennej (drewnianej) i drzwiowej od strony wewnętrznej
i zewnętrznej, z zachowaniem pierwotnej kolorystyki elewacji,
c) malowanie
olejne grzejników, rur i innych urządzeń wraz z zabezpieczeniem przed korozją,
d)
odnawianie ścian balkonowych i innych elementów wyposażenia balkonu z
zachowaniem pierwotnej kolorystyki.
2. Do obowiązków użytkowników lokali
należy również wykonywanie robót konserwacyjnych w zakresie rzeczowym ustalonym
w ust.1.
3. W przypadkach szczególnie
uzasadnionych sytuacją losową lub materialną (np. choroba,
podeszły wiek) Zarząd Spółdzielni na pisemny, umotywowany wniosek użytkownika,
może podjąć decyzję o wykonaniu koniecznych napraw wewnątrz lokalu zaliczonych
do obowiązków użytkownika przez Spółdzielnię, na koszt lokatora .
4. Dokonywanie przeróbek wewnątrz
lokali zmieniających funkcje poszczególnych pomieszczeń lub naruszających
konstrukcję budynku oraz wymagających zmiany podłączeń do instalacji
wewnętrznych będących w gestii Spółdzielni, wymaga pisemnej zgody Zarządu
Spółdzielni.
Niniejszy regulamin został uchwalony
przez Radę Nadzorczą w dniu 28 kwietnia 2010r.