REGULAMIN
rozliczania kosztów centralnego ogrzewania
w lokalach w Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne
(Tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 220 z późniejszymi zmianami);
2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach
mieszkaniowych (Tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 845);
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 wrześni
2010 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz
rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. nr 194, poz. 1291);
4. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12
kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1422);
5. Umowy z dostawcami energii cieplnej, tj.: Zakład Energetyki
Cieplnej Sp. z o.o. w Miastku, Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Kępice
Sp. z o.o. w Kępicach oraz Zakład Gospodarki Komunalnej Z.B. w Koczale;
I .
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- Spółdzielnia – Miastecka
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Miastku,
- podzielnik –
instalowany na grzejniku podzielnik kosztów ogrzewania, na podstawie którego
wskazań dokonuje się rozdziału części kosztów c.o. na poszczególne lokale,
którego typ odpowiada przyjętemu przez Spółdzielnię systemowi rozliczania
kosztów c.o.,
- powierzchnia lokalu –
powierzchnia użytkowa lokalu, proporcjonalnie do której naliczane są zaliczki
na koszty c.o. oraz rozliczana jest część kosztów c.o. na poszczególne lokale,
- lokal – lokal
mieszkalny lub użytkowy, wyposażony w instalację centralnego ogrzewania,
- lokal opomiarowany –
lokal w którym wszystkie grzejniki centralnego ogrzewania, ew. poza
grzejnikami łazienkowymi, wyposażone zostały w podzielniki,
- lokal nieopomiarowany – lokal w którym grzejniki nie zostały wyposażone w podzielniki,
- główny licznik c.o. –
licznik ciepła na podstawie którego Spółdzielnia dokonuje rozliczeń z dostawcą,
za ciepło dostarczone do budynku,
- koszty ogrzewania – suma
kosztów związanych z ogrzewaniem i obsługą systemu rozliczeniowego
zaksięgowanych na danym budynku i podlegających podziałowi na poszczególne
lokale,
- użytkownik lokalu – posiadacz
spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu, właściciel
lokalu wyodrębnionego a także najemca lokalu, odpowiedzialni za regulowanie
opłat za lokal,
- zaliczka – wnoszona
przez użytkownika opłata zaliczkowa na poczet kosztów c.o. zgodnie z wymiarem
opłat miesięcznych,
- firma rozliczająca –
firma wybrana przez Spółdzielnię, dostarczająca i serwisująca podzielniki
kosztów oraz rozliczająca koszty ogrzewania na poszczególne lokale,
- okres rozliczeniowy –
okres, za który łączne koszty ogrzewania rozliczane są na poszczególne
lokale.
2. Postanowienia niniejszego regulaminu mają zastosowanie
w odniesieniu do wszystkich lokali w budynkach w zarządzie Miasteckiej
Spółdzielni Mieszkaniowej, wyposażonych w instalację centralnego
ogrzewania.
3. Zasadą rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania jest
zapewnienie odpowiedniego udziału w kosztach każdego użytkownika lokalu.
II. OGÓLNE
ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW CENTARLNEGO OGRZEWANIA
1. Rozliczanie kosztów ogrzewania budynku polega na ich
podziale na poszczególne lokale w tym budynku i zestawieniu z opłatami
zaliczkowymi i ryczałtowymi pobranymi od użytkowników tych lokali, w danym
okresie rozliczeniowym.
2. Okres rozliczeniowy trwa 12 miesięcy, od 1 września do
31 sierpnia następnego roku i obejmuje okres grzewczy oraz okresy, w
których budynki nie są ogrzewane.
3. Decyzję o dacie rozpoczęcia i zakończenia okresu grzewczego
podejmuje Spółdzielnia.
4. Na koszt ogrzewania składają się koszty zakupu energii
cieplnej i nośnika ciepła, ustalone na podstawie obciążeń dostawcy ciepła
zgodnie z wskazaniami głównego licznika c.o., koszty wynikające z ewentualnych
korekt rozliczeń z poprzedzającego okresu rozliczeniowego, inne koszty związane
z obsługą instalacji centralnego ogrzewania.
5. Koszty ogrzewania rozliczane są na poszczególne lokale:
a) w lokalach
opomiarowanych – w części proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów,
w części proporcjonalnie do powierzchni lokali,
b) w lokalach
nieopomiarowanych – koszt ogrzewania ustalany jest w formie ryczałtu.
6. Do kosztów rozliczonych na lokal doliczane są koszty
obsługi systemu rozliczeniowego, tj. m.in. koszty montażu zakupu i montażu
podzielników, odczytów, rozliczenia, serwisu.
7. Spółdzielnia może podjąć decyzję o finansowaniu części
kosztów ogrzewania i/lub części kosztów systemu rozliczeniowego z innych źródeł
lub funduszy.
8. W przypadku gdy koszty rozliczone na lokal są niższe
od sumy opłat zaliczkowych, powstaje nadpłata, która zaksięgowana zostaje na rachunku
lokalu, natomiast gdy koszty są wyższe od sumy opłat zaliczkowych powstaje
niedopłata, którą pokrywa użytkownik lokalu.
9. W rozliczeniu ciepła stosuje się współczynniki
redukcji wskazań podzielników kosztów, uwzględniające zapotrzebowanie
poszczególnych lokali na ciepło m.in. z uwagi na ich położenie w bryle budynku,
rodzaj przegród budowlanych oraz wielkość i tym grzejnika. Współczynniki
określane są obliczeniowo przez osobę posiadające wymagane uprawnienia.
III. SZCZEGÓŁOWE ZASADY ROZLICZENIA KOSZTÓW CENTRALNEGO OGRZEWANIA
1. Użytkownicy lokali wnoszą przez cały okres
rozliczeniowy, co miesiąc, opłaty zaliczkowe lub ryczałtowe na poczet
ogrzewania lokalu, zgodnie z wymiarem opłat przedstawionym przez Spółdzielnię.
2. Miesięczna opłata zaliczkowa ustalana jest dla lokali
opomiarowanych i stanowi iloczyn powierzchni lokalu oraz stawki zaliczki na koszty
centralnego ogrzewania, ustalonej przez Spółdzielnię w oparciu
o prognozowane zużycie ciepła w budynku, moc zamówioną oraz stawki opłat
za ciepło ustalone przez dostawcę.
3. Miesięczna opłata ryczałtowa ustalana jest dla lokali
nieopomiarowanych i stanowi iloczyn powierzchni lokalu oraz stawki opłaty
ryczałtowej za koszty centralnego ogrzewania, ustalonej przez Spółdzielnię w
wysokości gwarantującej pokrycie kosztów ogrzewania lokalu.
4. W lokalach opomiarowanych procentowy udział kosztów ogrzewania
podlegających rozliczeniu wg powierzchni lokali ustala się w wielkości 70 %,
natomiast udział kosztów ogrzewania podlegających rozliczeniu wg wskazań podzielników
kosztów w wielkości 30 %.
5. Koszty podlegające rozliczeniu wg powierzchni lokali,
zgodnie z pkt 4, zostają podzielone przez sumę powierzchni wszystkich lokali w
budynku, ustalając w ten sposób koszt jednostkowy przypadający na 1 m2 powierzchni
lokali. Koszt jednostkowy, po przemnożeniu przez powierzchnię lokalu określa
wielkość kosztów przypadających na dany lokal.
6. Koszty podlegające rozliczeniu wg podzielników
kosztów, zgodnie z pkt 4, zostają podzielone przez sumę wskazań wszystkich
podzielników kosztów zainstalowanych na grzejnikach w budynku, ustalając w ten
sposób koszt jednostkowy przypadający na 1 jednostkę podzielnika kosztów.
Koszt jednostkowy, po przemnożeniu przez sumę wskazań podzielników kosztów
zainstalowanych na grzejnikach w lokalu określa wielkość kosztów przypadających
na dany lokal.
7. Koszt ogrzewania przypadający na lokal opomiarowany
stanowi sumę kosztów ustalonych zgodnie z pkt 5 i 6.
8. Koszt ogrzewania przypadający na lokal nieopomiarowany
jest równy opłacie ryczałtowej.
IV. ODCZYTY PODZIELNIKÓW
KOSZTÓW OGRZEWANIA
1. W budynkach zarządzanych przez Spółdzielnię montowane
są elektroniczne podzielniki kosztów, z odczytem radiowym.
2. Odczytu dokonują przedstawiciele firmy rozliczającej,
upoważnieni do tych czynności przez Spółdzielnię w terminie od dnia 1 do 30
września.
3. Osoby odczytujące podzielniki muszą posiadać przypięty
w widocznym miejscu identyfikator ze zdjęciem, nazwiskiem i nazwą firmy, którą
reprezentują. Identyfikator wydaje firma rozliczająca i stanowią one druk
ścisłego zarachowania.
4. W przypadku braku możliwości odczytu radiowego lub
stwierdzenia błędów odczytów, jak również w innych uzasadnionych przypadkach,
odczyt wskazań podzielników kosztów zostanie przeprowadzony fizycznie,
bezpośrednio z podzielnika. W takim przypadku:
a) użytkownik lokalu ma obowiązek udostępnienia lokalu w
celu dokonania odczytów, w terminie uzgodnionym z firmą rozliczającą,
b) odczytu dokonuje się w obecności użytkownika lokalu, a
w przypadku jego nieobecności uznaje się, iż osoba przebywająca w jego lokalu
jest przez niego upoważniona do podpisania druku odczytowego.
c) użytkownik lokalu lub osoba przebywająca w jego lokalu
potwierdza podpisem dokonanie odczytu, oraz prawidłowość pozostawienia sprawnych
i zaplombowanych podzielników,
d) użytkownik lokalu, który zauważy rozbieżność pomiędzy
odczytem na karcie odczytowej, a stanem faktycznym wyświetlanym na podzielniku,
jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu Spółdzielni w ciągu 5 dni i
udostępnienia mieszkania w określonym terminie w celu weryfikacji odczytu.
Jeżeli użytkownik lokalu nie zastosuje się do tego zapisu, wszelkie
reklamacje dotyczące wysokości odczytu nie będą uwzględnione.
e) użytkownik lokalu na czas odczytów podzielników
powinien udostępnić dla odczytującego dojście do każdego grzejnika w celu
dokonania odczytu.
f) w przypadku zgłoszenia do Spółdzielni przez firmę
rozliczającą brak możliwości lub utrudnienia w uzgodnieniu terminu odczytu z
użytkownikiem lokalu, Spółdzielnia ustali termin odczytu i poinformuje o tym
użytkownika lokalu poprzez włożenie informacji pisemnej do skrytki pocztowej, z
wyprzedzeniem minimum 7 dni,
5. W przypadku dokonywania koniecznych, uzgodnionych ze
Spółdzielnią zmian w instalacji centralnego ogrzewania zostaną dokonane
międzyodczyty i ewentualne przemontowania podzielników przez firmę
rozliczającą, a koszty tych usług pokryje wnioskodawca zmian.
V. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
1. Lokale w których:
- nie zainstalowano podzielników kosztów ogrzewania z
winy użytkownika lokalu, tj. z uwagi na brak zgody użytkownika lokalu
na montaż, nie udostępnienie lokalu do montażu w terminach wyznaczonych
przez Spółdzielnię,
- nie dokonano odczytu w trybie wskazanym w rozdziale IV
pkt 4,
- stwierdzono zerwanie lub naruszenie plomby na podzielniku,
- stwierdzono brak podzielników, uszkodzenie podzielnika
lub jednego z jego elementów jak również próby manipulowania wynikami odczytów,
- stwierdzono samowolną, bez zgody Spółdzielni, zmianę w
instalacji centralnego ogrzewania jak również ingerencję w plomby na
grzejnikach,
- stwierdzono inne sytuacje uniemożliwiające
prawidłowy odczyt podzielników i prawidłowe rozliczenie kosztów
ogrzewania,
rozliczane są jak lokale nieopomiarowane, tj. z zastosowaniem opłaty
ryczałtowej.
2. W przypadku zgłoszenia przez użytkownika lokalu uszkodzenia
podzielnika kosztów nie wynikającego z jego zamierzonego działania, rozliczenie
zostanie dokonane z zastosowaniem średniego kosztu ogrzewania powierzchni
w danym budynku.
3. Rozliczenie kosztów zużycia ciepła za dany okres
rozliczeniowy w formie indywidualnego druku użytkownik lokalu otrzymuje w
terminie do trzech miesięcy od zakończenia odczytów w całej nieruchomości.
Rozliczenie dotyczy również lokali nieopomiarowanych.
4. Wynikająca z rozliczenia kosztów ogrzewania nadpłata
zaksięgowana zostaje na rachunku lokalu, natomiast w przypadku niedopłaty
– użytkownik lokalu ma obowiązek jej uregulowania w terminie trzech miesięcy
od dnia otrzymania rozliczenia.
5. W przypadku zmiany użytkownika lokalu w trakcie okresu
rozliczeniowego, wszelkie skutki rozliczeń przejmuje następca.
6. Użytkownik lokalu ma prawo wnieść reklamację do
otrzymanego rozliczenia, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Reklamacja
winna być złożona w formie pisemnej i jednoznacznie opisywać zakres
roszczeń wraz z uzasadnieniem. Spółdzielnia udzieli odpowiedzi w oparciu o
opinię firmy rozliczającej w terminie dwóch miesięcy.
VI.
OBOWIĄZKI
1. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do udostępnienia
lokalu w celu:
- montażu i serwisu zaworów termostatycznych, odpowietrzników
automatycznych oraz innych urządzeń i osprzętu instalacji centralnego
ogrzewania,
- zamontowania i serwisu podzielników kosztów
centralnego ogrzewania,
- dokonania odczytów i plombowania podzielników,
- kontroli stanu technicznego urządzeń w trakcie okresu
rozliczeniowego.
2. Użytkownik lokalu ma obowiązek ochrony urządzeń i
osprzętu instalacji centralnego ogrzewania oraz podzielników kosztów przed
uszkodzeniem i zniszczeniem. W przypadku uszkodzenia zawinionego przez
użytkownika lokalu, użytkownik zobowiązany jest do doprowadzenia urządzeń
do stanu pierwotnego na swój koszt.
3. Użytkownik zobowiązany jest do zgłoszenia do
Spółdzielni:
- uszkodzenia urządzeń, osprzętu oraz podzielników
kosztów,
- stwierdzenia niewłaściwego działania urządzeń, osprzętu
oraz podzielników kosztów,
- naruszenia plomb podzielników kosztów lub grzejników.
4. W przypadkach nie opisanych w niniejszym regulaminie
użytkownik lokalu oraz Spółdzielnia dołożą wszelkich starań w celu polubownego
rozstrzygnięcia ewentualnych spraw spornych.
Niniejszy regulamin został
przyjęty uchwałą nr 27 / 2018 Rady Nadzorczej Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w Miastku z dnia 01.10.2018r.