REGULAMIN
rozliczania kosztów zakupu ciepła
na cele centralnego ogrzewania i podgrzania wody oraz dokonywania
rozliczeń z użytkownikami lokali w Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Podstawa
prawna:
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j.: Dz. U.
z 2021 r. poz. 716),
2. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o o efektywności energetycznej
(t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 2166),
3. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021
r. w sprawie warunków ustalania technicznej możliwości i opłacalności
zastosowania ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania oraz wodomierzy do
pomiaru ciepłej wody użytkowej, warunków wyboru metody rozliczania kosztów
zakupu ciepła oraz zakresu informacji zawartych w indywidualnych rozliczeniach
(Dz. U. z 2021r. poz. 2273),
4. Ustawa z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (t.j.: Dz. U.
z 2021 r. poz. 648),
5. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych
(t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1208),
6. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2021
r., poz. 2351),
7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków
mieszkalnych (Dz. U. z 1999 r., nr 74, poz.836),
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie (t.j.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1065),
9. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (t.j.: Dz.U. z 2021
r., poz. 2068),
§ 1 Definicja zastosowanych pojęć
1. c.o.
– centralne ogrzewanie, instalacja mająca za zadanie dostarczenie
ciepła do lokali. W skład instalacji wchodzą elementy transportujące energię,
produkujące energię i zmieniające jej parametry oraz grzejniki zamontowane w lokalach,
odpowiedzialne za dostarczenie ciepła do lokali. Ciepło potrzebne do
ogrzania budynków dostarczane jest z sieci zdalaczynnej dla budynku lub grupy
budynków (poprzez wymiennik ciepła indywidualny lub grupowy).
2. c.w.u.
– ciepła woda użytkowa, instalacja dostarczająca do punktów czerpalnych pitną
ciepłą wodę użytkową, Ciepło potrzebne do podgrzania wody dostarczane jest z
sieci zdalaczynnej dla budynku lub grupy budynków (poprzez wymiennik ciepła
indywidualny lub grupowy).
3. Okres rozliczeniowy –
umowny okres czasu, za który cyklicznie dokonuje się rozliczeń kosztów
poniesionych na zakup i dostarczenie ciepła do budynku/węzła cieplnego z
wnoszonymi za ten okres zaliczkami przez użytkowników lokali.
4. Użytkownik lokalu
– posiadacz spółdzielczego prawa do lokalu, właściciel lokalu wyodrębnionego
a także najemca lokalu lub osoba zajmująca lokal bez tytułu prawnego,
odpowiedzialni za regulowania opłat za lokal.
5. Spółdzielnia
– Miastecka Spółdzielnia Mieszkaniowa w Miastku.
6. Węzeł ciepłowniczy
- zespół urządzeń zaopatrujący w ciepło instalację wewnątrz budynku lub grupy
budynków. Ciepło dostarczane jest z sieci zdalaczynnej dla budynku lub grupy
budynków (poprzez grupowy wymiennik ciepła).
7. Układ pomiarowo – rozliczeniowy
– zespół urządzeń pomiarowych, odpowiadający przepisom metrologicznym,
na podstawie którego wskazań, zarządca rozlicza się z dostawcą ciepła
lub na podstawie którego rozlicza poszczególne lokale lub grupy
lokali.
8. Zaliczka
– wnoszona przez użytkownika lokalu opłata zaliczkowa ma poczet kosztów c.o.,
zgodnie z wymiarem opłat miesięcznych.
9. Rozliczenie indywidualne c.o. –
stanowi podział całkowitych kosztów ogrzewania na poszczególne lokale w
odniesieniu do wniesionych zaliczek w okresie rozliczeniowym.
10. Rozliczenie kosztów podgrzania
wody – stanowi podział całkowitych kosztów podgrzania wody poniesionych
w okresie rozliczeniowym na poszczególne lokale w odniesieniu do wniesionych
w tym samym okresie zaliczek.
11. Lokal –
lokal mieszkalny lub użytkowy, wyposażony w instalację c.o.
12. Powierzchnia
użytkowa lokalu - powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu,
proporcjonalnie do której naliczane są zaliczki na koszty c.o. oraz rozliczane
są na poszczególne lokale koszty stałe c.o.
13. Lokal
opomiarowany:
a) w zakresie
centralnego ogrzewania - lokal, którego wewnętrzna instalacja c.o.
wyposażona jest w urządzenia umożliwiające indywidualne rozliczenie kosztów
ogrzewania, tj. w ciepłomierz indywidualny lub w podzielniki kosztów,
b) w zakresie ciepłej
wody użytkowej - lokal, którego wewnętrzna instalacja c.w.u.
wyposażona jest w wodomierz(e) indywidualny(e) ciepłej wody.
14. Lokal nieopomiarowany:
a) w
zakresie centralnego ogrzewania – lokal, którego wewnętrzna
instalacja c.o. nie jest wyposażona w urządzenia umożliwiające indywidualne
rozliczenie kosztów ogrzewania, tj. w podzielniki kosztów ogrzewania
lub ciepłomierze indywidualne,
b) w
zakresie ciepłej wody użytkowej – lokal, którego wewnętrzna
instalacja c.w.u. nie jest wyposażona w wodomierz(e) indywidualny(e) ciepłej
wody.
15. Podzielnik kosztów ogrzewania –
urządzenie wskaźnikowe niebędące przyrządem pomiarowym
w rozumieniu przepisów metrologicznych, umożliwiające dokonanie indywidualnego
rozliczenia kosztów zmiennych ogrzewania lokali. Celem podzielnika
jest określenie procentowego udziału ciepła z grzejnika, na którym
podzielnik został zamontowany w cieple dostarczonym do budynku
i wskazanego na ciepłomierzu centralnym. Urządzenia wskazują jednostki
bezwymiarowe. Podzielniki stosuje się w przypadku wielopunktowego zasilania
lokalu w energię cieplną do ogrzewania (wspólne piony c.o.).
16. Ciepłomierz indywidualny –
urządzenie pomiarowe umożliwiające pomiar ilości ciepła dostarczonej do lokalu.
Ciepłomierz indywidualny stosuje się w przypadku jednopunktowego zasilania
lokalu w energię cieplną do ogrzewania.
17. Współczynnik wyrównawczy –
współczynnik wyrównawczy niekorzystnego położenia lokalu
- współczynnik mający na celu uwzględnienie większej ilości strat ciepła w
lokalach położonych w bryle budynku niekorzystnie np. skrajnie narożne
mieszkania, usytuowane na parterze lub na ostatniej kondygnacji, itp.
Współczynnik niweluje ilości zarejestrowanych jednostek przez podzielniki
zamontowane w lokalu lub ciepłomierze w rozliczeniu. Współczynniki wyliczane są
na podstawie projektu budynku uwzględniając straty ciepła metodą
obliczeniową.
18. Jednostka zużycia –
wartość wskazania z podzielnika kosztów ogrzewania.
19. Maksymalne zużycie w lokalu –
wartość maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła zależnego od jego zużycia
dla danego lokalu w sezonie grzewczym.
20. Minimalne zużycie w lokalu –
wartość maksymalnego kosztu zmiennego zakupu ciepła zależnego od jego zużycia
dla danego lokalu w sezonie grzewczym.
21. Koszty zakupu energii cieplnej - suma opłat wyliczonych przez przedsiębiorstwo
energetyczne
w ciągu okresu rozliczeniowego na podstawie cen i stawek opłat zawartych w
taryfie oraz mocy zamówionej i ilości dostarczonego ciepła z uwzględnieniem
udzielonych upustów i bonifikat.
22. Odszkodowanie –
koszt zmienny ogrzewania lokalu ustalony dla szczególnych przypadków rozliczeń.
23. Wodomierz ciepłej wody -
przyrząd pomiarowy
służący do pomiaru objętości podgrzanej wody, przepływającej przewodem wodociągowym do wewnętrznej
instalacji w lokalu. Na podstawie zmierzonej ilości przepływu
wody następuję ustalanie zużycia ciepłej wody użytkowej i przypisanie kosztów
podgrzewu oraz ilości zużytego na ten cel ciepła.
24. Koszt podgrzania wody –
suma poniesionych kosztów za ciepło dostarczane na cele podgrzania wody
wodociągowej.
25. Firma rozliczeniowa –
podmiot, który na podstawie umowy ze Spółdzielnią dokonuje rozliczenia kosztów
c.o. na poszczególne lokale, zgodnie z uchwalonym Regulaminem.
§ 2 Postanowienia ogólne
1. Postanowienia
niniejszego Regulaminu mają zastosowanie dla celów rozliczeń kosztów dostawy
ciepła przeznaczonego do ogrzania lokali i podgrzania wody w budynkach w
zasobie Spółdzielni.
2. Zasadą rozliczania
kosztów dostawy ciepła jest zapewnienie odpowiedniego udziału w kosztach
użytkowników wszystkich lokali.
3. Ogólne zasady
rozliczania kosztów centralnego ogrzewania.
1) Montaż podzielników, ich odczyt oraz wykonanie
rozliczeń dokonuje firma rozliczeniowa, na zlecenie Spółdzielni.
2) W budynkach w zasobie spółdzielni montowane są
elektroniczne podzielniki kosztów z odczytem radiowym.
3) Rozliczenie kosztów ogrzewania wykonywane jest
dla oddzielnie dla poszczególnych budynków.
4) Okres rozliczeniowy trwa 12 miesięcy, od 1
września do 31 sierpnia następnego roku.
5) Rozliczenie kosztów ogrzewania winno być
przeprowadzone w terminie do 90 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego.
6) Rozliczenie kosztów
ogrzewania budynku polega na ich podziale na poszczególne lokale w tym
budynku i zestawieniu z opłatami zaliczkowymi pobranymi od użytkowników lokali,
w danym okresie rozliczeniowym.
7) Po wykonaniu rozliczenia przez firmę
rozliczeniową, Spółdzielnia przekaże użytkownikom rozliczenia indywidualne,
które zawierają rozliczenie kosztów oraz kwotę nadpłaty lub niedopłaty.
Powstałą nadpłatę zalicza się na poczet bieżących opłat za użytkowanie lokalu.
Użytkownik lokalu może wystąpić na piśmie do Spółdzielni z wnioskiem o wypłatę
uzyskanej nadpłaty, jednak w przypadku, gdy użytkownik posiada zaległości w
opłatach za używanie lokalu, nadpłata zostanie zaliczona na poczet tych
zaległości. W przypadku stwierdzenia niedopłaty, użytkownik lokalu uiszcza
różnicę w całości w najbliższych terminach wyznaczonych do wnoszenia opłat za
użytkowanie lokalu, nie później jednak niż w ciągu 60 dni od daty
otrzymania rozliczenia indywidualnego.
8) Użytkownik lokalu może reklamować wynik
rozliczenia w ciągu 14 dni od daty jego przekazania przez Spółdzielnię, w
przyjęty przez Spółdzielnię sposób przekazywania korespondencji. Reklamacja
winna być złożona do Spółdzielni na piśmie i wskazywać, które elementy rozliczenia
podlegają reklamacji wraz z stosownym uzasadnieniem, dlaczego reklamacja jest
wnoszona. Reklamacje składane po tym terminie nie będą rozpatrywane.
9) Odpowiedzi na reklamacje udziela Spółdzielnia.
W przypadku stwierdzenia, iż reklamacja dotyczy bezpośrednio zakresu obowiązków
leżących po stronie firmy rozliczeniowej, reklamacja jest kierowana przez
Spółdzielnię do tej firmy. Firma rozliczeniowa w ciągu 7 dni udziela odpowiedzi
do Spółdzielni, która przedłoży stanowisko zgłaszającemu reklamację.
10) Użytkownik lokalu otrzymuje rozliczenie w
formie papierowej lub elektronicznej. Dokumenty generowane są elektronicznie i
nie wymagają podpisu.
11) Podzielniki kosztów ogrzewania montuje się na
grzejnikach w poszczególnych pomieszczeniach wszystkich lokali, zgodnie z
instrukcją producenta urządzenia.
12) Ciepłomierze montuje się w danym lokalu
zgodnie z instrukcją producenta urządzenia.
13) Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
a) udostępnienia lokalu w celu dokonania montażu,
kontroli, odczytu, konserwacji, naprawy
lub wymiany podzielników kosztów ogrzewania oraz do ochrony tych urządzeń przed
zniszczeniem lub uszkodzeniem,
b) niezwłocznego powiadomienia Zarządcy o
pojawieniu się na wyświetlaczu urządzenia błędu, braku wskazań na wyświetlaczu
lub mechanicznego uszkodzenia, problemów z działaniem zaworów
termostatycznych, uszkodzeniu urządzeń lub naruszeniu plomb,
c) uzyskania zgody na wymianę grzejnika oraz
realizacji wymiany zgodnie z warunkami określonymi przez Spółdzielnię.
14) Odczyty, niezbędne do przeprowadzenia
rozliczenia kosztów c.o., wykonywane są na koniec okresu rozliczeniowego.
Dopuszcza się wykonanie odczytów w terminach dodatkowych, których celem jest
analiza i kontrola funkcjonowania urządzenia. Odczyty dodatkowe mogą być
wykonywane również w przypadku zmiany użytkownika lokalu.
15) Odczyty podzielników
wykonywane są przez firmę rozliczeniową z wykorzystaniem modułu radiowego, w jaki
wyposażony jest podzielnik, bez konieczności sporządzania karty odczytowej i
podpisu użytkownika lokalu. Dla urządzeń, które nie zostaną odczytane
zdalnie, firma rozliczeniowa wykona dodatkowy, manualny odczyt oraz dokona
naprawy urządzenia jeśli to wymagane. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia urządzeń,
prób manipulacji wynikających z winy użytkownika, wszystkimi kosztami takimi
jak: naprawa, wymiana, dojazd zostanie obciążony użytkownik. Oceny uszkodzeń
urządzeń dokonuje przedstawiciel firmy rozliczeniowej.
16) W przypadku trudności przeprowadzenia zdalnego
odczytu urządzenia, użytkownik lokalu jest zobowiązany do zapewnienia
upoważnionym przez Spółdzielnię osobom prawa do niezwłocznego wstępu do
lokalu w celu oceny przyczyn awarii i jej usunięcia, tj. dokonania sprawdzenia
stanu technicznego i sposobu zainstalowania podzielnika kosztów ogrzewania.
17) Odczyty ciepłomierzy indywidualnych wykonywane
są przez pracowników spółdzielni lub firmę zewnętrzną na zlecenie Spółdzielni.
18) W przypadku zmiany
użytkownika lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego, wszelkie skutki
rozliczenia kosztów c.o. przejmuje następca.
4. Ogólne zasady
rozliczania kosztów podgrzania wody.
1) Montaż wodomierzy i ich odczyt wykonuje firma
rozliczeniowa, na zlecenie Spółdzielni.
2) W budynkach w zasobie spółdzielni montowane są
wodomierze z odczytem radiowym.
3) Rozliczenie kosztów podgrzania wody wykonywane
jest oddzielnie dla poszczególnych budynków lub grupy budynków, jeżeli woda
podgrzewana jest w grupowym wymienniku ciepła.
4) W okresie rocznym trwają dwa okresy
rozliczeniowe po 6 miesięcy, tj. od 1 czerwca do 30 listopada i od 1 grudnia do
31 maja następnego roku.
5) W uzasadnionych przypadkach, np. na wniosek
mieszkańców, Spółdzielnia może ustalić inne okresy rozliczeniowe.
6) Po dokonaniu rozliczenia Zarządca przekazuje
użytkownikowi lokalu indywidualne rozliczenie kosztów, wraz z prognozą zużycia
na kolejny okres rozliczeniowy.
7) Prognozowane
miesięczne zużycie wody w danym lokalu na nowy okres rozliczeniowy stanowi
średnie miesięczne zużycie w tym lokalu z poprzednich dwóch okresach
rozliczeniowych.
8) Użytkownik lokalu otrzymuje rozliczenie w
formie papierowej lub elektronicznej. Dokumenty są generowane elektronicznie i
nie wymagają podpisu.
9) Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
1. udostępnienia mieszkania dla dokonania
montażu, kontroli, odczytu, konserwacji, naprawy lub wymiany wodomierzy,
2. do zapewnienia swobodnego dostępu do urządzeń,
oraz do ich ochrony przed zniszczeniem lub uszkodzeniem; przez zapewnienie
dostępu do wodomierza rozumie się m.in. taki montaż urządzenia w zabudowie,
umożliwiający swobodne wykonanie czynności konserwacyjnych i wymiany,
3. niezwłocznego powiadomienia Zarządcę o
wadliwym działaniu, uszkodzeniu urządzeń lub naruszeniu plomb,
4. weryfikacji poprawności przyjętych do
rozliczeń wskazań poprzez sprawdzenie stanu wskazań wodomierza zgodnie z
częstotliwością realizowanego rozliczenia oraz natychmiastowego informowania
Zarządcy o rozbieżnościach gdy takie wystąpią między licznikiem, a otrzymanym
rozliczeniem.
5. Odczyty, niezbędne do wykonania rozliczenia
kosztów podgrzania wody, wykonanie są na koniec okresów rozliczeniowych.
Dopuszcza się wykonanie odczytów w terminach dodatkowych, których celem jest
analiza i kontrola funkcjonowania urządzenia.
6. Odczyt wykonywany jest zdalnie przez firmę rozliczeniową bez konieczności
sporządzania karty odczytowej i podpisu użytkownika lokalu. Dla
urządzeń, które nie zostaną odczytane zdalnie, firma rozliczeniowa wykona
dodatkowy, manualny odczyt oraz dokona naprawy urządzenia jeśli to wymagane. W przypadku
stwierdzenia uszkodzenia urządzeń, prób manipulacji wynikających z winy
użytkownika, wszystkimi kosztami takimi jak: naprawa, wymiana, dojazd zostanie
obciążony użytkownik. Oceny uszkodzeń urządzeń dokonuje przedstawiciel firmy
rozliczeniowej.
7. W przypadku trudności przeprowadzenia zdalnego
odczytu, użytkownik lokalu jest zobowiązany do zapewnienia upoważnionym przez
Spółdzielnię osobom prawa do niezwłocznego wstępu do lokalu w celu oceny
przyczyn awarii i jej usunięcia, tj. dokonania sprawdzenia stanu technicznego i
sposobu zainstalowania wodomierzy.
8. W przypadku zmiany użytkownika lokalu, w trakcie okresu
rozliczeniowego, koszty dzielone są proporcjonalnie do okresu użytkowania
lokalu przez nabywającego i zbywającego na podstawie odczytu pośredniego.
§ 3 Koszty ciepła
1. Koszty zużytej energii cieplnej dzieli się na całkowity koszt
związany z centralnym ogrzewaniem
i całkowity koszt związany z podgrzaniem wody. Podstawę podziału kosztów
stanowi udział wartości mocy zamówionej na potrzeby c.o. i c.w.u. oraz ilość
ciepła zużytego na ogrzewanie i podgrzanie wody. Ilość ciepła zużytego na
ogrzewanie i podgrzanie ustalana jest na podstawie odrębnych faktur dostawców
energii cieplnej, na potrzeby c.o. i c.w.u., a w przypadku indywidualnych wymienników, na podstawie średnich zużyć
ciepła na podgrzanie w okresie letnim (brak używania instalacji c.o.) lub
dodatkowych ciepłomierzy zainstalowanych na wymiennikach.
2. Koszty zakupu ciepła rozlicza się odrębnie dla poszczególnych budynków lub grupy budynków
zasilanych z jednego węzła ciepłowniczego.
3. Na całkowite koszty ogrzewania składają się:
· koszty
zakupu energii cieplnej, przeznaczonej do ogrzewania budynku,
· koszty
wynikające z ewentualnych korekt rozliczeń z poprzedniego okresu
rozliczeniowego,
· do
kosztów ogrzewania nie są wliczone koszty utrzymania instalacji wewnętrznych w
budynkach.
4. Do rozliczeń kosztów c.o. doliczane są koszty
sporządzenia rozliczenia i obsługi systemu rozliczeniowego.
5. Na całkowite koszty podgrzania wody składają
się:
· Koszty
zakupu energii cieplnej, przeznaczonej do podgrzania wody,
· koszty
wynikające z ewentualnych korekt rozliczeń z poprzedniego okresu
rozliczeniowego,
· do
kosztów podgrzania wody nie są wliczone koszty utrzymania instalacji
wewnętrznych w budynkach.
2. Koszty zakupu ciepła do budynku obciążają wszystkich użytkowników
lokali w danym budynku.
§
4 Rozliczenie kosztów ogrzewania
1. Rozliczenia kosztów ogrzewania w oparciu o odczyty podzielników
zamontowanych na grzejnikach w poszczególnych lokalach i ciepłomierzy
indywidualnych dokonuje firma rozliczeniowa zgodnie z umową zawartą ze
Spółdzielnią, Regulaminem oraz na podstawie:
· wskazań podzielników kosztów ogrzewania,
· ilości zużytych GJ przez ciepłomierze,
· listy użytkowników lokali,
· informacji o powierzchni lokali,
· informacji o kosztach zużycia energii cieplnej dla poszczególnych
budynków,
· informacji o wysokości zaliczek wnoszonych przez użytkowników.
2. Użytkownicy lokali wnoszą przez cały okres
rozliczeniowy, co miesiąc, opłaty zaliczkowe na poczet ogrzewania lokalu,
zgodnie z wymiarem opłat przedstawionym przez Spółdzielnię.
3. Miesięczna opłata zaliczkowa stanowi iloczyn powierzchni lokalu oraz stawki
zaliczki na koszty centralnego ogrzewania, ustalonej przez Spółdzielnię w
oparciu o prognozowane zużycie ciepła w budynku, moc zamówioną oraz stawki
opłat za ciepło ustalone przez dostawcę.
4. Całkowite koszty ogrzewania dzielone są na:
a) koszty stałe, stanowiące 70 % kosztów
całkowitych – rozliczane proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali,
b) koszty zmienne, stanowiące 30 % kosztów
całkowitych – rozliczane proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów i
ciepłomierzy indywidualnych.
5. Podział kosztów stałych - koszty stałe, ustalone zgodnie z ust. 4
p.pkt a), zostają podzielone przez sumę powierzchni wszystkich lokali w
budynku, ustalając w ten sposób koszt jednostkowy przypadający na 1 m2
powierzchni lokali. Koszt jednostkowy, po przemnożeniu przez powierzchnię
lokalu określa wielkość kosztów stałych przypadających na ten lokal.
6. W rozliczeniach uwzględnia się współczynniki wyrównawcze
niekorzystnego położenia lokalu
w budynku. Współczynniki wyrównawcze ustala się zawsze dla całego lokalu, a nie
dla poszczególnych pomieszczeń.
7. Podział kosztów zmiennych – koszty zmienne, ustalone zgodnie z
ust. 4 p.pkt b):
a) w budynkach wyposażonych wyłącznie w podzielniki kosztów, zostają
podzielone przez sumę wskazań wszystkich podzielników kosztów skorygowanych o
współczynniki wyrównawcze oraz o zużycie maksymalne i minimalne, ustalając w
ten sposób koszt jednostkowy przypadający na 1 jednostkę skorygowaną. Koszt
jednostkowy, po przemnożeniu przez sumę wskazań podzielników kosztów w
lokalu skorygowanych o współczynniki wyrównawcze określa wielkość kosztów
zmiennych przypadających na ten lokal,
b) w budynkach wyposażonych w podzielniki kosztów oraz ciepłomierze
indywidualne, zostają zmniejszone proporcjonalnie do różnicy ilości ciepła
zużytego do ogrzewania budynku i sumy wskazań ciepłomierzy indywidualnych
pomniejszonych o współczynniki wyrównawcze, tak ustalone koszty zostają
podzielone przez sumę wskazań wszystkich podzielników kosztów skorygowanych o
współczynniki wyrównawcze oraz o zużycie maksymalne i minimalne, ustalając w
ten sposób koszt jednostkowy przypadający na 1 jednostkę skorygowaną.
Koszt jednostkowy, po przemnożeniu przez sumę wskazań podzielników kosztów w
lokalu skorygowanych o współczynniki wyrównawcze określa wielkość kosztów
zmiennych przypadających na ten lokal.
8. W budynkach wyposażonych wyłącznie w
podzielniki kosztów, proporcjonalnie do wskazań podzielników kosztów
skorygowanych o współczynniki wyrównawcze przeprowadza się podział ilości
ciepła zużytego do ogrzewania budynku, ustalając w ten sposób ilość ciepła
zużytego do ogrzewania poszczególnych lokali. W budynkach wyposażonych w
podzielniki kosztów i ciepłomierze indywidualne, proporcjonalnie do
wskazań podzielników kosztów skorygowanych o współczynniki wyrównawcze
przeprowadza się podział ilości ciepła zużytego do ogrzewania budynku
zmniejszonego o sumę wskazań ciepłomierzy indywidualnych pomniejszonych
o współczynniki wyrównawcze.
9. Dla każdego okresu rozliczeniowego, dla lokali
wyposażonych w podzielniki kosztów wyznaczone są wartości maksymalnego i
minimalnego zużycia w lokalu, wyrażonego sumą wskazań podzielników w danym lokalu,
skorygowanych o współczynniki wyrównawcze. Maksymalna i minimalna wartość
odnosi się do średniego zużycia w budynku w przeliczeniu na 1 m2.
a) maksymalne zużycie w lokalu przyjmuje się jako wartość 2,5 krotności
średniego zużycia
w przeliczeniu na 1 m2 sumy powierzchni lokali w budynku, pomnożonej
przez powierzchnię rozpatrywanego lokalu,
b) minimalne zużycie w lokalu przyjmuje się jako wartość 0,5 krotności
średniego zużycia
w przeliczeniu na 1 m2 sumy powierzchni lokali w budynku, pomnożonej
przez powierzchnię rozpatrywanego lokalu.
10. W przypadku, gdy suma wskazań podzielników w
danym lokalu skorygowanych o współczynniki wyrównawcze przekracza zużycie
maksymalne, przeprowadza się korektę sumy wskazań do wartości zużycia
maksymalnego.
11. W przypadku, gdy suma wskazań podzielników w
danym lokalu skorygowanych o współczynniki wyrównawcze jest niższa niż zużycie
minimalne, przeprowadza się korektę sumy wskazań do wartości zużycia
minimalnego.
12. Na wniosek użytkowników większości lokali w
budynku Spółdzielnia może przeprowadzić rozliczenie kosztów ogrzewania,
rozdzielając całkowite koszty ogrzewania wyłącznie proporcjonalnie do
powierzchni użytkowej lokali w danym budynku.
§
5 Zasady rozliczenia szczególnych przypadków dla kosztów ogrzewania
1. W przypadku gdy użytkownik lokalu:
a) nie udostępnił lokalu lub odmówił montażu lub
wymiany podzielników kosztów w lokalu,
b) nie udostępnił lub
odmówił montażu podzielników kosztów ogrzewania w pojedynczym pomieszczeniu
lokalu,
c) nie udostępnił lub
odmówił dostępu w celu odczytu ciepłomierzy indywidualnych,
d) dokonał ingerencji w
urządzenie w celu zafałszowania wartości,
e) uszkodził podzielnik
kosztów ogrzewania lub ciepłomierz indywidualny,
f) uniemożliwił
sprawdzenie podzielnika kosztów ogrzewania lub ciepłomierza indywidualnego w
celu wykonania odczytu manualnego (odczyt radiowy nie został dokonany),
g) zdemontował grzejnik
bez uzgodnienia z Spółdzielnią,
koszt
zmienny ogrzewania ustala się w postaci odszkodowania, równego iloczynowi
największego zużycia przeliczonego na 1 m2 powierzchni lokalu,
spośród wszystkich lokali w budynku, nie mniej jednak niż zużycie maksymalne
dla lokalu ustalone zgodnie z § 4 ust. 9 p.pkt a).
2. Inne przypadki szczególne:
a) w lokalach, w
których nastąpiła awaria podzielników lub ciepłomierzy indywidualnych lub z
przyczyn niezależnych odczytanie podzielników lub ciepłomierzy indywidualnych
nie było możliwe koszty zmienne będą wyliczone według
średniego kosztu na 1 m2 spośród wszystkich lokali w budynku,
b) w pomieszczeniach,
gdzie nastąpiła awaria pojedynczych podzielników koszty zmienne będą wyliczone według
średniego zużycia w oparciu o moc grzejnika,
c) w przypadku
demontażu grzejników za zgodą Spółdzielni, koszty ogrzewania, za okres kiedy
grzejniki były użytkowane, zostanę uwzględnione w rozliczeniu.
§
6 Rozliczenie kosztów podgrzania wody
1. Rozliczenia kosztów podgrzania wody dokonuje Spółdzielnia na
podstawie regulaminu rozliczania kosztów ciepła oraz:
· wskazań wodomierzy ciepłej wody,
· listy użytkowników lokali,
· informacji o kosztach zużycia energii cieplnej dla poszczególnych
budynków lub węzłów grupowych,
· informacji o wysokości zaliczek wnoszonych przez użytkowników
lokali.
2. Użytkownicy lokali wnoszą przez cały okres rozliczeniowy, co
miesiąc, opłaty zaliczkowe na poczet podgrzania wody, zgodnie z wymiarem opłat
przedstawionym przez Spółdzielnię.
3. Miesięczna
opłata zaliczkowa stanowi iloczyn prognozowanego zużycia wody podgrzanej w
lokalu oraz stawki zaliczki na podgrzanie wody, ustalonej przez Spółdzielnię w
oparciu o prognozowane zużycie ciepła na podgrzanie wody dla budynku lub
grupę budynków w których woda podgrzewana jest w węźle grupowym, moc zamówioną
oraz stawki opłat za ciepło ustalone przez dostawcę.
4. Rozliczenia dokonuje się w obrębie poszczególnych budynków lub
grupy budynków zasilanych z poszczególnych węzłów grupowych.
5. Rozliczenie kosztów podgrzania wody – całkowite koszty podgrzania
wody, zarejestrowane w okresie rozliczeniowym, zostają podzielone przez
ilość wody zużytej w tym samym okresie rozliczeniowym, ustalając w ten sposób
koszt jednostkowy przypadający na 1 m3 zużytej wody w całym
budynku lub grupie budynków. Koszt jednostkowy, po przemnożeniu przez ilość m3
zużytych w lokalu określa wielkość kosztów przypadających na ten lokal.
§
7 Zasady rozliczenia szczególnych przypadków dla kosztów podgrzania wody
1. W przypadku gdy użytkownik lokalu:
a) nie udostępnił lokalu lub odmówił montażu lub
wymiany wodomierza w lokalu,
b) dokonał ingerencji w
urządzenie w celu zafałszowania wartości,
c) uszkodził wodomierz,
d) uniemożliwił
sprawdzenie wodomierza w celu wykonania odczytu manualnego (odczyt radiowy nie
został dokonany),
zużycie
wody w lokalu ustala się jak dla lokalu nieopomiarowanego w wielkości 3,5 m3
na jednego mieszkańca lokalu miesięcznie, nie mniej niż maksymalne zużycie
ciepłej wody spośród lokali w danym budynku.
2. Inne przypadki szczególne: w
lokalu, w którym nastąpiła awaria wodomierza lub z przyczyn niezależnych
odczytanie wodomierza nie było możliwe, wielkość zużycia zostanie
przyjęta według średniego zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
§ 8 Zakres informacji
przekazywanych użytkownikom lokali
1. Informacje przekazywane użytkownikom lokali
przez Spółdzielnię raz w roku, wraz z rozliczeniem kosztów ogrzewania.
1)
Informacje dotyczące budynku:
a) ilość pobranego ciepła na potrzeby centralnego
ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynku,
b) powierzchnia budynku,
c) ilość pobranego ciepła przypadająca na 1 m2
powierzchni lokali,
d) koszt pobranego ciepła w rozbiciu na koszty
ogrzewania i koszty przygotowania ciepłej wody użytkowej,
e) koszty stałe zakupu ciepła,
f) koszty zmienne zakupu ciepła wynikające z
ilości pobranego ciepła,
g) ilość zarejestrowanych jednostek przez
podzielniki kosztów ogrzewania,
h) stosowane współczynniki wyrównawcze dla
poszczególnych lokali,
i) ilość zarejestrowanego ciepła przez
ciepłomierze indywidualne,
j) średni koszt ogrzewania lokali w budynku na 1
m2 powierzchni lokali,
k) informacje kontaktowe do organizacji zrzeszających
lokatorów budynków wielolokalowych,
l) informacje dotyczące stron internetowych,
gdzie możliwe jest uzyskanie informacji o dostępnych środkach poprawy
efektywności energetycznej,
m) informacje na temat procedur składania skarg
oraz możliwości metod rozstrzygania sporów.
2)
Informacje dotyczące lokalu:
a) ilość zarejestrowanych jednostek przez
podzielniki kosztów ogrzewania w danym lokalu,
b) ilość zarejestrowanych jednostek przez
podzielniki kosztów ogrzewania w danym lokalu skorygowanych przez współczynnik
wyrównawczy,
c) ilość ciepła zarejestrowanego przez
ciepłomierz indywidualny,
d) ilość ciepła zarejestrowanego przez
ciepłomierz indywidualny skorygowaną przez współczynnik wyrównawczy,
e) wartość maksymalnego kosztu zmiennego zakupu
ciepła zależnego od jego zużycia dla danego lokalu w sezonie grzewczym,
f) wartość minimalnego kosztu zmiennego zakupu
ciepła zależnego od jego zużycia dla danego lokalu w sezonie grzewczym,
g) wielkość naliczonych zaliczek na poczet
kosztów centralnego ogrzewania,
h) wysokość miesięcznych zaliczek na poczet
kosztów centralnego ogrzewania w następnym sezonie grzewczym,
i) saldo rozliczenia, w tym wysokość nadpłaty lub
niedopłaty,
j) porównanie zużycia ciepła ze zużyciem w tym
samym okresie poprzedniego roku w formie graficznej, z uwzględnieniem
obliczeniowej temperatury dla strefy klimatycznej, w której znajduje się
budynek – w okresie letnim i w okresie zimowym.
2. Informacje przekazywane użytkownikom lokali
przez Spółdzielnię raz w miesiącu – na żądanie użytkownika lokalu:
a) ilość pobranego ciepła w podziale na potrzeby
centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynku,
b) ilość zarejestrowanych jednostek przez
podzielniki kosztów ogrzewania oraz ilość zarejestrowanego ciepła przez
ciepłomierze indywidualne w budynku,
c) ilość zarejestrowanych jednostek przez
podzielniki kosztów ogrzewania lub ilość zarejestrowanego ciepła przez
ciepłomierze indywidualne w danym lokalu z uwzględnieniem współczynników
wyrównawczych,
d) ilość ciepła zużytego na przygotowanie ciepłej
wody użytkowej w danym lokalu.
§
9 Obowiązki Spółdzielni i użytkowników lokali
Poza innymi obowiązkami
opisanymi w niniejszym Regulaminie.
1. Do obowiązków Spółdzielni
należy:
· prowadzenie działań dla
zapewnienia rzetelności odczytów urządzeń oraz rozliczeń,
· prowadzenie działań
zmniejszających straty w dostawach mediów na instalacjach zbiorczych,
· wymiana urządzeń przed
terminem upływu ważności legalizacji,
· promowanie działań energooszczędnych,
· wykonanie
audytu energetycznego budynku, w celu określenia przyczyn nadmiernej
energochłonności i wskazania sposobów ograniczenia zużycia ciepła przez ten
budynek lub zmiany zamówionej mocy cieplnej, w przypadku gdy ilość ciepła dostarczonego do budynku przekracza w ciągu 12
kolejnych miesięcy 0,40 GJ w odniesieniu do 1 m3 ogrzewanej kubatury
budynku lub 0,30 GJ w odniesieniu do 1 m3 podgrzanej ciepłej wody.
2. Do obowiązków użytkowników
lokali należy:
· zabezpieczenie urządzeń przed
zniszczeniem i uszkodzeniem,
· zachowanie w stanie
nienaruszonym plomb założonych na urządzeniach,
· zgłoszenie do Spółdzielni
widocznych nieprawidłowości działania wodomierza, podzielnika, ciepłomierza,
· informowanie o
rozbieżnościach pomiędzy wartościami przyjętymi do rozliczeń,
a wskazaniami widocznymi na urządzeniu,
· zapewnienie osobom
uprawnionym przez Spółdzielnię dostępu do lokalu oraz odpowiedniego dostępu do
urządzeń w celu wykonania czynności związanych z wymianą i kontrolą
urządzeń i instalacji.
3. Użytkownikom lokali zabrania
się samowolnego demontowania urządzeń.
4. Każda samowolna ingerencja
użytkownika w instalację c.o. oraz c.w.u. bez zgody Spółdzielni, stanowi rażące
naruszenie obowiązków i jest równoważna ze stwierdzeniem nielegalnego poboru
energii cieplnej. Za samowolną ingerencję uważa się w szczególności wykonane
bez uzgodnienia z Spółdzielnią:
· zainstalowanie dodatkowych grzejników, powiększenie istniejących
zestawów oraz ich zmiana,
· zainstalowanie ogrzewania podłogowego podłączonego do istniejącej
w budynku instalacji centralnego ogrzewania,
· demontaż grzejnika w pomieszczeniu lokalu,
· zwiększenie mocy grzewczej grzejnika w pomieszczeniach, a przede
wszystkim w łazience,
· spuszczenie wody z instalacji c.o.,
· zmiana nastaw wstępnych zaworów grzejnikowych,
· demontaż podzielnika kosztów ogrzewania, ciepłomierza lub
wodomierza (przez demontaż należy rozumieć również zerwanie mechanicznej plomby
montażowej),
· zmianę miejsca zamocowania podzielnika kosztów ogrzewania;
· umyślne zniszczenie podzielnika kosztów ogrzewania, ciepłomierza
lub wodomierza.
5. Koszty likwidacji samowolnej ingerencji
użytkownika w instalację c.o. lub c.w.u. i przywrócenia stanu pierwotnego
obciążają użytkownika lokalu.
6. Użytkownik lokalu jest zobowiązany do
udostępnienia lokalu w celu:
· kontroli stanu technicznego instalacji i urządzeń,
· zainstalowania i wymiany (ewentualnie montażu uzupełniającego)
podzielników kosztów, wodomierzy i ciepłomierzy,
· wykonanie odczytu wzrokowego w lokalu, kiedy odczyt zdalny się nie
powiódł,
· ujawnienia nielegalnego poboru wody.
7. Użytkownik lokalu zobowiązany jest zapewnić pełne bezpieczeństwo
osobie uprawnionej podczas wykonywania obowiązków służbowych (w szczególności
ze strony zwierząt domowych).
8. W przypadku kwestionowania przez użytkownika lokalu wskazań
wodomierza, podzielnika kosztów ogrzewania czy ciepłomierza Spółdzielnia dokona
jego wymiany, a zdemontowane urządzenie poddane zostanie ekspertyzie. Potrzebę
sprawdzenia urządzenia użytkownik zgłasza na piśmie. Gdy ekspertyza wykaże, że
urządzenie jest sprawne technicznie, koszty ekspertyzy, legalizacji, wymiany i
oplombowania ponosi użytkownik. Kwestionowanie wskazań urządzenia, nie zwalnia
użytkownika z obowiązku opłacania bieżących należności za zużycie ciepła lub
ciepłej wody.
Regulamin zatwierdzony został
Uchwałą Rady Nadzorczej Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej nr 44/2022 z
dnia 19 grudnia 2022 roku.