R
E G U L A M I N P O R Z Ą D K U D O
M O W E G O
MIASTECKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ W MIASTKU
TEKST JEDNOLITY
I. Postanowienia ogólne
§
1
1. Postanowienia niniejszego Regulaminu
ustalają prawa oraz obowiązki administracji Spółdzielni i wszystkich
użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych będących w zasobach Miasteckiej
Spółdzielni Mieszkaniowej w Miastku oraz osób czasowo w niej przebywających w
zakresie ochrony majątku Spółdzielni i jej członków oraz utrzymania porządku i
czystości.
2. Budynki i ich otoczenie oraz
wszelkie urządzenia osiedla Spółdzielni stanowią własność jej członków oraz
właścicieli nie będących członkami Spółdzielni. W interesie wszystkich
mieszkańców winny one być utrzymywane w należytym stanie i otoczone troskliwą
opieką administracji Spółdzielni oraz ogółu mieszkańców.
3. Regulamin ma na celu ochronę mienia
objętego zarządem Spółdzielni, zapewnienie mieszkańcom i osobom czasowo
przebywającym na terenach i w budynkach osiedla czystości, ładu, poczucia bezpieczeństwa,
podnoszenie estetyki osiedla oraz zapewnienie zgodnego współżycia mieszkańców.
4. W indywidualnych sprawach, w
przypadku zgody większości mieszkańców danej klatki schodowej, budynku lub
całej nieruchomości można, w uzgodnieniu ze Spółdzielnią, wprowadzić zasady
korzystania z części wspólnych nieruchomości odmienne niż określone w
niniejszym Regulaminie, o ile zasady te nie będą sprzeczne z przepisami
ogólnymi.
§
2
Do przestrzegania Regulaminu
zobowiązane są wszystkie osoby korzystające stale lub czasowo z lokali
mieszkalnych i użytkowych, terenów, placów zabaw, parkingów i miejsc
postojowych na terenie administrowanym przez Spółdzielnię.
§
3
Zgodnie z obowiązującym powszechnie
prawem wynikającym, między innymi, z ustawy o własności lokali, Kodeksu
cywilnego, Kodeksu wykroczeń oraz Statutu Miasteckiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w Miastku wszyscy użytkownicy lokali będących w zasobach Spółdzielni
odpowiedzialni są za przestrzeganie przepisów ochrony przeciwpożarowej, zasad
porządku publicznego, ochrony środowiska oraz odpowiedniego zachowania się
względem innych mieszkańców Spółdzielni.
§
4
Użytkownicy lokali, w tym osoby
przebywające gościnnie na terenie administrowanym przez Spółdzielnię, ponoszą
odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów prawa, w tym niniejszego
Regulaminu.
§
5
Spółdzielnia uprawniona jest do
podejmowania czynności zmierzających do egzekwowania postanowień niniejszego
Regulaminu przez wszystkich użytkowników lokali, uwzględniając przeznaczenie
lokali, zasady ochrony przeciwpożarowej i warunki techniczni ich użytkowania
oraz wymogi ochrony środowiska jak też porządku publicznego.
II. Obowiązki Spółdzielni
§
6
Do obowiązków służb etatowych Spółdzielni należy
utrzymywanie obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym i estetycznym
(art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 07.07.1994r. - Prawo budowlane).
§
7
Spółdzielnia zalicza do swoich
obowiązków w zakresie napraw wewnątrz lokali:
1/ naprawy głównych przewodów
instalacyjnych, instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej (bez przejść),
2/ naprawy całej wewnętrznej instalacji
centralnego ogrzewania, z
wyłączeniem instalacji zmodernizowanych samowolnie przez użytkowników lokali
oraz z wyłączeniem grzejników wymienionych samodzielnie przez użytkowników
również za zgodą spółdzielni,
3/ skreślony,
4/ naprawy polegające na usunięciu
zniszczeń powstałych wewnątrz lokalu na skutek nie wykonania napraw należących
do obowiązków spółdzielni (np.: usunięcie zacieków powstałych wskutek
nieszczelnych dachów) na zasadach odrębnie ustalonych.
Naprawy, o których mowa w ust. 2 –
finansowane są z funduszy remontowych Spółdzielni.
§
8
W zakresie usuwania nieczystości i
odpadów komunalnych Spółdzielnia obowiązana jest do:
1/ wyznaczenia i utrzymywania we
właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym miejsc do ustawienia
pojemników przeznaczonych do gromadzenia stałych odpadów komunalnych oraz
odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki,
2/ wyposażenia terenów administrowanych
przez Spółdzielnię w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej
częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów oraz utrzymywania tych urządzeń w
odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
3/ skreślony.
III. Obowiązki użytkowników lokali
mieszkalnych i użytkowych w zakresie utrzymania należytego stanu technicznego,
porządku, czystości i estetyki budynków i terenów administrowanych przez
Spółdzielnię
§
9
Wszystkie osoby zamieszkałe na terenach
administrowanych przez Spółdzielnię obowiązane są dbać o utrzymanie
należytego porządku, czystości, estetyki oraz chronić majątek wspólny przed
dewastacją, zarówno wewnątrz użytkowanych lokali jak i na terenach
administrowanych przez Spółdzielnię.
§
10
Zabrania się umieszczania na elewacjach
budynków, budowli i ogrodzeniach, a także na obiektach infrastruktury
technicznej i komunalnej plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i
rysunków, bez uzyskania zgody administracji Spółdzielni.
§
11
Ustala się następujące zasady dla
użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych:
1. Z uwagi na prawno-sanitarny
obowiązek zachowania w odpowiedniej czystości i estetyce elewacji budynków,
terenów zielonych, chodników, dróg niedopuszczalne jest wyrzucanie przez okna
śmieci, niedopałków papierosów, resztek jedzenia, plucie, itp. oraz wykładanie
na parapetach okien pożywienia dla ptaków.
2. Osoby dokarmiające na terenach
administrowanych przez Spółdzielnię zwierzęta szczególnie psy i koty traktowane
będą jako ich opiekunowie ponosząc odpowiedzialność za wszelkie spowodowane
przez te zwierzęta szkody, w tym za zachowanie czystości na terenach i w
budynkach gdzie te zwierzęta przebywają.
3. Dla zachowania trwałości i
sprawności technicznej przewodów kanalizacyjnych niedozwolone jest wrzucanie do
muszli klozetowych różnego rodzaju odpadów, szmat, śmieci itp. W razie
stwierdzenia przez służby techniczne Spółdzielni zapchania przewodu pionu
kanalizacji sanitarnej przez użytkownika lokalu zostanie on obciążony kosztami
udrożnienia takiego przewodu i kosztami ewentualnie zaistniałych z tego tytułu
strat i szkód.
4. Do obowiązków użytkowników lokali
należy sprzątanie jego własnych wycieraczek. Zabrania się trzepania wycieraczek
na klatkach schodowych.
5. Do gromadzenia śmieci i odpadów
przeznaczone są pojemniki i kontenery ustawione w wolnostojących osłonach
śmietnikowych i w miejscach do tego wyznaczonych. Niedopuszczalne jest
zaśmiecanie powierzchni osłon poprzez wysypywanie śmieci poza pojemniki i
kontenery. Każdy
użytkownik lokalu mieszkalnego oraz użytkowego ma obowiązek segregacji odpadów
zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach oraz właściwego dla danej miejscowości regulaminu utrzymania czystości
i porządku.
6. Zabrania się umieszczania w
pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne odpadów medycznych i odpadów niebezpiecznych.
7. Zaleca się, ze względów higieniczno
organizacyjnych, wyrzucanie zapakowanych śmieci, a nie luzem. Zabrania się
wystawiania opakowań ze śmieciami na klatce schodowej lub w korytarzach
piwnicznych, śmieci należy umieszczać bezpośrednio w pojemnikach i kontenerach.
8. Surowce wtórne (butelki szklane i
plastikowe, szmaty, makulatura) należy składać w specjalnie do tego celu
przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach.
9. Użytkownicy
lokali mieszkalnych i użytkowych mają obowiązek wywiezienia na własnych koszt
do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) wszelkich odpadów
nie podlegających gromadzeniu w pojemnikach w osłonach śmietnikowych oraz
wyznaczonych do tego miejsc przez Spółdzielnię, tj. m.in. odpadów gabarytowych,
zużytego sprzętu elektronicznego, elektrycznego i AGD, odpadów budowlanych,
odpadów niebezpiecznych itp., zgodnie z właściwym dla danej miejscowości
regulaminem utrzymania czystości i porządku.
10. Użytkownicy lokali przeprowadzający remonty lokali, zobowiązani
są do systematycznego sprzątania zanieczyszczeń w pomieszczeniach
przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku oraz terenów zewnętrznych
spowodowanych prowadzonymi remontami do czasu ich zakończenia.
11.
Użytkownicy lokali mieszkalnych mogą wystawiać odpady gabarytowe oraz RTV i AGD
przy osłonach śmietnikowych oraz innych wyznaczonych miejscach gromadzenia
odpadów, wyłącznie na dwa dni przed odbiorem odpadów organizowanym przez
właściwą gminę.
12. Trzepanie chodników, dywanów i
innych przedmiotów może odbywać się wyłącznie w dni powszednie w godzinach od
9.00 do 20.00 i wyłącznie w miejscach do tego celu przeznaczonych. Zabronione
jest trzepanie tych rzeczy w loggiach, na klatkach schodowych i przez okna.
13. Celem zachowania odpowiedniej estetyki
budynku suszenie bielizny osobistej na loggiach zaleca się prowadzić na
poziomie niższym niż balustrady. Suszenie można prowadzić w wydzielonych, w
każdym budynku pomieszczeniach ogólnodostępnych suszarni.
14. Zmiana kolorystyki przy malowaniu
ścian, balustrad i osłon loggi wymaga uzyskania zgody Spółdzielni i organu
architektoniczno - budowlanego Urzędu Miejskiego Miastko.
15. Mocowanie na balustradach loggi
pojemników na kwiaty powinno gwarantować warunki bezpieczeństwa. Skrzynki
balkonowe na kwiaty wolno umocowywać tylko od wewnętrznej strony balkonu.
16. Sposób podlewania zasadzonych w
skrzynkach kwiatów nie może powodować niszczenia elewacji budynku, sąsiednich
loggii i okien oraz narażać na oblanie osób przebywających przed budynkiem.
Podlewanie kwiatów na balkonach winno odbywać się z zachowaniem wszelkich
środków ostrożności.
17. Zabrania się mycia przez zlewanie
wodą posadzek łazienkowych i balkonowych, ponieważ grozi to zalaniem
niższych kondygnacji domu.
18. Szyldy i reklamy mogą być umieszczane
na budynkach i na terenach administrowanych przez Spółdzielnię przy spełnieniu
odpowiednich wymogów prawa i po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni. Bez zgody
Spółdzielni nie można umieszczać szyldów, reklam, szafek wystawowych, ogłoszeń,
itp., na tablicach, bramach, parkingach i murach domów.
19. Wszelkie zmiany w ilości osób stale
przebywających w danym lokalu użytkownik lokalu winien zgłosić pisemnie w
Spółdzielni najpóźniej w ciągu jednego miesiąca od dnia zaistnienia takiej
zmiany.
20. Wózki i rowery przechowywane
powinny być w pomieszczeniach specjalnie do tego celu przeznaczonych w każdym
budynku.
IV. Parkowanie pojazdów
§
12
Parkowanie samochodów, motocykli i
innych pojazdów mechanicznych odbywać się powinno wyłącznie w miejscach do tego
celu przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych, tj.na parkingach i na miejscach postojowych.
§
13
Niedopuszczalne jest parkowanie
pojazdów na ciągach pieszojezdnych, skwerach, przed drzwiami wejściowymi do
budynków (z wyjątkiem uzasadnionych i uzgodnionych ze Spółdzielnią przypadków)
oraz przy osłonach śmietnikowych. Zabrania się w szczególności:
1/ parkowania pojazdów:
a) na chodnikach (o ile nie są do tego
celu odpowiednio oznakowane),
b) na ścieżkach wewnętrznych,
c) na trawnikach,
d) na placach zabaw,
e) na drogach przeciwpożarowych,
f) na dojazdach do miejsc ustawienia
kontenerów do gromadzenia stałych odpadów komunalnych,
g) pod oknami domów,
2/ stałego parkowania samochodów
ciężarowych, autobusów i przyczep przed budynkami, na miejscach postojowych i
parkingach Spółdzielni,
3/ mycia pojazdów mechanicznych na
terenach osiedla,
4/ dokonywania napraw pojazdów
silnikowych poza warsztatami naprawczymi, jeżeli naprawy te mogą spowodować
zagrożenie dla środowiska, w szczególności w napraw związanych z wymianą oleju
silnikowego, oleju skrzyni biegów, płynów chłodnicowych i hamulcowych,
5/ głośnego uruchamiania motocykli i
motorowerów w obrębie domów i podwórek, szczególnie w porze nocnej i wczesnym
rankiem.
§
14
Zabrania się przechowywania na klatkach
schodowych i w korytarzach piwnicznych motocykli, motorowerów, rowerów i innych
pojazdów oraz wózków.
V. Obowiązki w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego
§
15
Wszystkich stałych użytkowników lokali
mieszkalnych i użytkowych oraz osób czasowo tam przebywających obowiązuje
ścisłe przestrzeganie ogólnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. W
razie zaistnienia pożaru należy niezwłocznie, w pierwszej kolejności, odciąć
dopływ energii elektrycznej, następnie powiadomić o pożarze Straż Pożarną i Spółdzielnię
oraz przystąpić (jeżeli to możliwe) do akcji gaśniczej lub do ewakuacji osób
i mienia z zagrożonego pożarem miejsca.
§
16
Instrukcje przeciwpożarowe umieszczone
są przez Spółdzielnię na tablicach ogłoszeń klatek schodowych budynków
mieszkalnych.
§
17
Zabrania się używania otwartego ognia i
palenia papierosów na klatkach schodowych, w piwnicach, na strychach i w
pomieszczeniach wspólnego użytku budynków oraz na placach zabaw w zasobach
administrowanych przez Spółdzielnię.
§
18
Zabrania się wnoszenia i przechowywania
w mieszkaniach, na loggiach, w częściach piwnicznych i strychowych budynków
materiałów łatwopalnych, wybuchowych, żrących, cuchnących i toksycznych, jak
też przedmiotów, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz
bezpieczeństwa konstrukcji budynków.
§
19
Przeprowadzanie jakichkolwiek zmian w
instalacjach elektrycznych przez osoby nie posiadające stosownych uprawnień
jest zabronione. Zamiar przeróbek tych instalacji użytkownik winien zgłosić do
Spółdzielni.
§
20
Zabrania się w szczególności:
1/ przechowywania materiałów pędnych,
łatwopalnych, wybuchowych, makulatury, szmat, benzyny, środków chemicznych,
itp. w piwnicach, korytarzach, komórkach lokatorskich, na strychach,
w suszarniach i wózkarniach,
2/ wprowadzania rur spalinowych lub
dymnych w przewody wentylacyjne lub do otworów okiennych,
3/ używania piecyków i grzejników
elektrycznych posiadających nieosłoniętą spiralę grzewczą,
4/ ogrzewania i dogrzewania mieszkań
kuchenkami gazowymi,
5/ zatykania lub zaklejania otworów w
przewodach kominowych i wentylacyjnych,
6/ włączania do jednego gniazdka lub
obwodu elektrycznego kilku urządzeń, których jednoczesne działanie mogłoby
wywołać nadmierne obciążenie sieci i spowodować zapalenie się przewodów
elektrycznych (instalowania odbiorników elektrycznych o poborze mocy
przekraczającym wytrzymałość istniejących przewodów),
7/ przechowywania motocykli, motorowerów
i innych pojazdów mechanicznych oraz rowerów i wózków na klatkach schodowych i
w korytarzach piwnicznych,
8/ palenia papierosów i używania
otwartego ognia w pomieszczeniach ogólnego użytku,
9/ używanie instalacji oraz sprzętu
przeciwpożarowego do celów innych, niż są przeznaczone,
10/ zastawiania korytarzy i przejść
piwnicznych oraz strychów, suszarni i innych pomieszczeń wspólnego użytku
meblami, skrzyniami, opakowaniami, wózkami, itp.
VI. Obowiązki w zakresie poszanowania
majątku wspólnego i zgodnego współdziałania i poszanowania
życia wszystkich użytkowników lokali
§
21
1. Zabrania się urządzania przez dzieci
zabaw w pomieszczeniach wspólnego użytku (pralnie, suszarnie, wózkownie), na
klatkach schodowych i korytarzach.
2. Korzystanie z placów zabaw i
ustawionych na nich urządzeń zabawowych odbywać się powinno zgodnie z
regulaminem umieszczonym przy placach.
3. Ze względu na bezpieczeństwo dzieci
i zachowanie właściwych warunków sanitarnych zabrania się wprowadzania
jakichkolwiek zwierząt na place zabaw i do piaskownic.
§
22
1.Na terenach administrowanych przez
Spółdzielnię obowiązuje bezwzględny obowiązek wyprowadzania zwierząt (zwłaszcza
psy) przez osoby, zdolne do kontroli zachowania się zwierzęcia, z zachowaniem
następujących zasad:
1/ pies powinien być prowadzony
na smyczy oraz (o ile nie jest trwale oznakowany) powinien być zaopatrzony
w identyfikator pozwalający na ustalenie nazwiska i adresu właściciela,
2/ psy objęte wykazem ras psów
uznawanych za agresywne oraz pozostałe psy odpowiadające wielkością rasom psów
średnich, dużych i olbrzymich należy prowadzić w kagańcu,
3/ zwolnienie psa ze smyczy dozwolone
jest jedynie, gdy właściciel lub opiekun psa ma możliwość pełnego sprawowania
kontroli nad jego zachowaniem.
2. Zanieczyszczenia pozostawione przez
zwierzęta na klatkach schodowych, korytarzach oraz w innych miejscach publicznych
administrowanych przez Spółdzielnię zobowiązani są usuwać właściciele lub
opiekunowie tych zwierząt.
3. Prowadzenie hodowli zwierząt,
mogących spowodować zagrożenie dla życia lub zdrowia mieszkańców budynku, jest
zabronione.
4. Właściciele zwierząt lub ich
opiekunowie zobowiązani są ograniczyć do minimum ich hałas, odór,
zanieczyszczenia itp. zarówno w domu (mieszkaniu) jak i na terenach
zewnętrznych administrowanych przez Spółdzielnię. Na właścicielu spoczywa
obowiązek takiego wychowania psa, aby jego zachowanie nie przeszkadzało
współmieszkańcom.
5. Nie wolno dopuszczać do niszczenia
drzew i krzewów przez psy podczas ich wyprowadzania.
6. Właściciel lub opiekun zwierzęcia
zobowiązany jest zapewnić pełny nadzór nad jego zachowaniem.
§
23
W miejscach publicznych (place zabaw,
tereny zielone, drogi, chodniki, ciągi pieszojezdne itp.) i częściami wspólnych
budynków tj. na klatkach schodowych, na korytarzach strychów i piwnic , w
pomieszczeniach suszarni i pralni oraz wózkowni zabrania się spożywania
alkoholu i różnego rodzaju środków odurzających.
§
24
1. W godzinach od 22.00 do
6.00 obowiązuje przestrzeganie ciszy nocnej. Aparaty radiowe, telewizory
i inne urządzenia audiowizualne winny być w tym czasie używane w sposób nie
zakłócający spokoju innym mieszkańcom zamieszkałym na terenie administrowanym
przez Spółdzielnię.
2. O mających się odbyć w mieszkaniach
uroczystościach rodzinnych (imieniny, urodziny, chrzciny, wesela itp.) należy
powiadomić najbliższych sąsiadów, zachowując umiar podczas przebiegu tych
uroczystości.
3. Zabrania się przekształcania piwnic
lub komórek na warsztaty pracy zakłócające spokój mieszkańcom. Nie wolno także,
poza oświetleniem wykorzystywać wspólnej energii dla własnych potrzeb.
§
25
Prace remontowe należy prowadzić z
poszanowaniem spokoju współmieszkańców budynku, w sposób nieuciążliwy dla nich.
Główne prace winno się prowadzić pomiędzy godziną 900a 1900,
z wyłączeniem niedziel i świąt.
§
26
Zabrania się zakłócania spokoju
mieszkańcom Spółdzielni poprzez uczestnictwo w głośnych spotkaniach na ławkach
terenów zielonych, uruchamianie silników pojazdów mechanicznych w celach
naprawczych bądź kontrolnych i jazdę tymi pojazdami z niesprawnym tłumikiem.
§
27
Poruszanie się pojazdami mechanicznymi
po miejscach do tego nie przeznaczonych, a szczególnie po trawnikach i
chodnikach jest zabronione.
VII. Przeciwdziałanie kradzieżom,
napaściom i innym zagrożeniom oraz niepotrzebnym kosztom
§
28
1. Celem zapewnienia bezpieczeństwa
wszystkim mieszkańcom na terenach administrowanych przez Spółdzielnię
zobowiązuje się ich do:
1/ zamykania drzwi do klatek schodowych
oraz piwnic,
2/ gaszenia świateł po wyjściu z
piwnic,
3/ otwierania domofonem drzwi
wejściowych klatek schodowych po uprzednim sprawdzeniu tożsamości osoby przybywającej
do budynku,
4/ niezwłocznego powiadamiania
stosownych służb (Straż Miejska, Policja, Straż Pożarna) o stwierdzonych
zagrożeniach w budynku, w tym porządku publicznego, bezpieczeństwa pożarowego
itp.
2. Mając na uwadze bezpieczeństwo
mieszkańców zabrania się:
1/ samowolnego wychodzenia na dach
budynku oraz instalowania tam jakichkolwiek urządzeń, a w szczególności anten
telewizyjnych lub radiowych,
2/ samowolnego dokonywania bez wiedzy i
zgody Spółdzielni wszelkich przeróbek budowlano instalacyjnych powodujących
istotne zmiany w układzie funkcjonalnym i konstrukcyjnym lokalu,
3/ przyłączania jakichkolwiek urządzeń
elektrycznych do instalacji elektrycznej wspólnego użytku.
VIII. Postanowienia końcowe
§
29
1. Spółdzielnia jest uprawniona do egzekwowania
postanowień niniejszego Regulaminu przez wszystkich użytkowników lokali
mieszkalnych i użytkowych.
2. Za wyrządzone na terenach i w
budynkach szkody Spółdzielnia może obciążyć osoby winne ich powstaniu kosztami
usunięcia w pełnej wysokości.
3. Każdy mieszkaniec jest zobowiązany
podporządkować się wszystkim zarządzeniom administracji, w szczególności
podczas przeprowadzania powszechnych akcji sanitarno - porządkowych, jak:
dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja, oczyszczanie piwnic, strychów, itp.
4. Z dniem uchwalenia niniejszego
Regulaminu traci moc Regulamin uchwalony dnia
8 września 1997r.